tisdag 5 januari 2010

Anhöriginfo under lupp

Jag har fått nys om att det händer bra saker i Förvarsmakten. Det är inte var dag!
C INS har tydligen tidigare sagt att man "anställer soldater, inte deras anhöriga" och verkligheten har verkligen återspeglats i det. Men ska det bli ändring nu?

Enligt uppgift så jobbas det nu på att förbättra villkoren för anhöriga till utlandssoldaterna. I första hand så är det informationen till de anhöriga som ska ses över men jag hoppas på att det är ett förstasteg. Inblandade i processen är visst Fredsbaskrarna, Invidzonen och Arbetstagarorganisationer samt kanske någon till (Soldathemsföreningen?).


Det här är ett vällovligt initiativ och jag har förhoppningar. Vad jag vill se är ett helhetsperspektiv på informationen, att det hänger ihop rekrytering - insats - efterarbete. Jag vill också se en informationsägare som sammanhåller detta jobb, så att rätt budskap når rätt folk och att helheten hålls ihop.

Jag hoppas också på en av-glamorifiering av insats på alla nivåer så att presumtiva sökanden och deras anhöriga får rätt beslutsunderlag och att anhöriga här hemma får reda på hur det egentligen är. Vissa minns gamla fina missioner i lugna länder och kan inte alls relatera till IED:er, Malaria och ondskefulla motståndare. En mer nyanserad bild skulle gynna alla, i synnerhet anhöriga.

Som sagt var så hoppas jag en hel del på det här och vill gärna se mer av den här typen av arbeten i Försvarsmakten. Ska jag vara min titel trogen så bör jag komma med något syrligt om att "man lyckas nog misslyckas med det här också", men jag avhåller mig från det och fortsätter vara positiv.

1 kommentar:

  1. Vad Anders sa i samband med att officersförbundet presenterade enkätstudien "hela familjen gör utlandstjänst" på armémuseet var att FM har uppdrag att anställa soldater i utlandsstyrkan inte deras familjer. Men han såg gärna att det innefattade familjerna, och sa: då gör vi det. Sen kan man ju ha synpunkter på om det kanske skulle kommunicerats med FÖ att vi måste ta hand om familjerna och att det kräver motsvarande pengapåse.
    Jocke

    SvaraRadera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.