lördag 13 februari 2010

Trolltyg i tomteskogen


Internet är fantastiskt!
Informationsteknologin har öppnat för alla att sprida sin uppfattning utan att det sållas eller redigeras. Till och med jag har en egen blogg!

Tyvärr så innehåller tomteskogen en hel del troll, något som ständigt är aktuellt. Mina grannbloggar (som jag länkar till) har fått sin beskärda del av fantastiska kommentarer. Ni som följer Wiseman och Chefsingenjören vet säkert vad jag menar. Nu är dessa kommentatorer inte troll i internets betydelse utan de ska nog snarare betecknas som något annat. De är ändå som trollen i Tomteskogen som sabbar det goda livet för tomtarna.

Nu har Stortrollet vaknat ur sin sömn och odören i hans andedräkt flyter genom Tomteskogens vintervila. Stanken som kommer ur Stortrollets mun är outhärdlig. Det måste bero på ruttet innehåll. Vem är det jag talar om? Jo, givetvis en av Sveriges minst briljanta kändisar Jan Myrdal.
Denne har en historia av att vara mer eller mindre på kollisionskurs med verkligheten och han har på Newsmill förorenat internet med sitt senaste tyckande om Afghanistan-insatsen.

Givetvis så ska insatser diskuteras och debatteras men man förväntar sig mer än osanningar, osakligheter och dumheter gränsande till förtal. Att jämställa svensk trupp på internationella uppdrag med Nazi-soldater är fruktansvärt osmakligt. Två statliga funktionärer och en lokalanställd har bragts om livet i sitt arbete med att genomföra den utrikes- och säkerhetspolitiska viljan som våra folkvalda pekat ut. Jan Myrdal ska väl då även beskylla Regering och Riksdag (både de nuvarande och förra) för att vara Nazister? Det är ju de som bestämmer att vi ska vara i Afghanistan. När han ändå är igång så borde ju Ban Ki-moon vara Hitler personifierad?

Myrdals inlägg får bedömt inte den effekt som han önskade eftersom han inte framstår som en seriös debattör. Det är nog bara han själv som kan överträffa denna senaste dumhet. Jag tänker då på hans tidigare bottennapp där han samtyckte till fatwan mot Salman Rushdie och homofobiska debattinlagor.

Jag hoppas att Trollmor snart hämtar hem Stortrollet och ger honom lite välbehövlig smisk.

7 kommentarer:

  1. Tja, han är ju inget om inte konsekvent i alla fall...

    SvaraRadera
  2. Du orkade skriva det jag inte orkade. Jag tror snaraste Myrdal är en belastning mer än resurs för dem som anser att det svenska förbandet ska tas hem.

    SvaraRadera
  3. Det skär i hjärtat att behöva läsa skräpet, framförallt med den senaste veckans händelser i minnet.
    Det hade varit intressant att få Myrdal att beskriva sitt idealsamhälle.
    Hur skall det se ut för att han skall bli nöjd?
    Om man gör en försiktig bedömning redan nu kopplat till vilka han genom åren har förkastat och understött så är det nog inte ett samhälle jag hade velat leva i....

    SvaraRadera
  4. På ett vis är han unik. Han är den enda jag vet som har missat precis varenda tänkbart tillfälle att hålla tyst.
    Han har dessutom gett uttrycket "bättre att vara ansedd som ett storskogstroll än att öppna munnen och undanröja alla tvivel, ett ansikte.
    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  5. Trollmor band dessutom fast de små barnen i svansen om jag inte minns helt fel... :-)

    I en annan tid så hade den gode Jan haft sin självklara plats i Inkvisitationens chefsgrupp.

    SvaraRadera
  6. Jag har precis pratat om fenomenet troll och tomtar på radio idag..

    Dom har fastnat på mitt inlägg om respekt för soldaterna som omkom i Afghanistan.

    Har mött på Troll då och då och nu är dom mer aktuella än någonsin. Vissa går till personangrepp och hot. Anser själv att dom som är fegast är spec dom anonyma. Men jag ger mig inte kommer vara fisteln i röven på dom endå. Dom kan gappa hur mycket dom vill men jag vet inte ens knappast hur man är tyst. *Synd för dom*

    SvaraRadera
  7. Kämpa på Anki. Kämpar som du behövs!

    SvaraRadera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.