tag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post1664079048898365961..comments2023-07-28T12:03:26.116+02:00Comments on CYNISMER: En bra bild med många bottnarCyniskhttp://www.blogger.com/profile/02255423597022233335noreply@blogger.comBlogger16125tag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-35627164004573263062011-08-15T11:41:29.346+02:002011-08-15T11:41:29.346+02:00Vem som för tillfället är Flygchef och Tekniskchef...Vem som för tillfället är Flygchef och Tekniskchef framgår av manualerna som ni alla kan hitta under EMIL/Rollportal/Flygoperatören där Flygchef återfinns namngiven i FOM 1.2.1 (Övlt Ola Höglund) och dessa namngivna personer är personligt ansvariga inför FLYGI för den tillståndspliktiga verksamheten. <br /><br />Klickas på någon av manualerna kommer även gällande OpO upp i en länk till höger, dock inte uppdaterad efter sem men OpO att flyga med ej godkända laservisir finns som ett annat exempel.<br /><br />Jag tror att Flygets höga beredskap på att ändra rutiner beror på eftersträvan att där vi inte vill ha ostyrda variationer dokumenterar hur arbetet utförs relativt detaljerat, men detta ställer samtidigt krav på förmåga till uppdatering och/eller att styrt hantera undantag.<br /><br />/FlygverkmästarnAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-5312654595115292852011-08-15T06:58:16.067+02:002011-08-15T06:58:16.067+02:00@Uppgiven
Kan det vara så att de som skrivit FV:s ...@Uppgiven<br />Kan det vara så att de som skrivit FV:s regler har flugit på riktigt medan de som skrivit Arméns regler i huvudsak har truppfört på övningsfält under ordnade förhållanden?<br /><br />Verkligheten brukar slipa av de vassaste hörnen.Cynisknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-43790918040295116452011-08-14T23:27:39.093+02:002011-08-14T23:27:39.093+02:00Min uppfattning är att det finns en stor skillnad ...Min uppfattning är att det finns en stor skillnad mellan Flygvapnet (de flygande delarna) och Armén i det här avseendet.<br /><br />I Flygvapnet håller man benhårt på gällande regler när det gäller vad som får användas och vem som får göra ändringar på materiel. Samtidigt finns det klara rutiner för att smidigt få till en permanent eller tillfällig förändring av reglerna.<br />I Armén verkar det vara tvärt om, reglerna kan man strunta i utan att någon egentligen bryr sig, och det är svårt och omständligt att få till förändring av reglerna.<br /><br />Kan det vara så att de två sakerna hänger ihop?uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-28046877994213840472011-08-11T17:18:43.783+02:002011-08-11T17:18:43.783+02:00Intressant Flygverkmästaren!
Vad är det för nivå p...Intressant Flygverkmästaren!<br />Vad är det för nivå på Flygchef och Teknisk chef i det här fallet?Cynisknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-67526686647594408612011-08-11T15:35:49.228+02:002011-08-11T15:35:49.228+02:00Noterbart är att det i Fv Flygunderhållsmanual fak...Noterbart är att det i Fv Flygunderhållsmanual faktiskt finns rutiner för hur man ska hantera behovet av att frångå bestämmelser (dvs hur detta ska riskhanteras och redovisas). Ett exempel på detta är hur Flygchef och Tekniskchef gått emot FMV rekommendationer om flygkängor och dokumenterat detta i en operationell flygsäkerhetsorder för ökad säkerhet i den aktuella operationsmiljön.<br />/FlygverkmästarenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-20107494098912561482011-07-08T00:03:33.323+02:002011-07-08T00:03:33.323+02:00Det kanske han gör, men han har ju faktiskt en FV-...Det kanske han gör, men han har ju faktiskt en FV-grad och helikopter 10 är väl sprunget ur flygvapnet vill jag minnas, så jag vet inte hur pass mycket Armé det är den här bilden egentligen?<br /><br />Oavsett vad så omfattas han och hans kamrater av den magiska flygsäkerheten och dom har uppenbarligen vett nog att ta vissa genvägar helt enligt Wisemans kommentar.Jakehttps://www.blogger.com/profile/18425926552116675224noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-80246149300943844752011-07-07T23:05:08.374+02:002011-07-07T23:05:08.374+02:00Den där har jag väntat på ett tag: Den om Arméflyg...Den där har jag väntat på ett tag: Den om Arméflyget och därmed "skyllifrånkort" för FV.<br />Krogrundan i Italien har jag just läst om och har inte underlag för att bedöma om det är en enfjädershöna eller om det är en gammal marinklassiker i FV-utförande.Cynisknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-39315435309694096202011-07-07T20:40:22.861+02:002011-07-07T20:40:22.861+02:00Kaptenen på bilden tillhör ju hkp-flottiljen.
Hans...Kaptenen på bilden tillhör ju hkp-flottiljen.<br />Hans grad medför att han, åtminstone i teorin, är så gammal att han tidigare tjänstgjort inom arméflyget.<br /><br />Slutsats: Flygvapnet kan lugnt två sina händer och ta en krogrunda till i Italien.<br />Skål och Gud bevare alla i blå uniformAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-15346211391354181462011-07-01T19:15:19.482+02:002011-07-01T19:15:19.482+02:00@ Parabellum:
Till yttermera visso har kaptenen me...@ Parabellum:<br />Till yttermera visso har kaptenen med den exakta tidsuppfattningen kavlat upp ärmarna på sin flygoverall och därmed satt en icke oväsentlig del av dess brandskyddande egenskaper ur spel.<br /><br />Men har FVI sagt att det är bra så är det säkert så...<br /><br />/zweisteinAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-80894139301914353862011-07-01T17:59:54.667+02:002011-07-01T17:59:54.667+02:00@ Wiseman:
Inom läkemedelsindustrin så används li...@ Wiseman:<br /><br />Inom läkemedelsindustrin så används liknande system för hantering/utredning av avvikelser från förväntat utfall.Per A.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-69441548862589979422011-07-01T11:40:03.090+02:002011-07-01T11:40:03.090+02:00Commander och Parabellum: Det är exakt så Flygvapn...Commander och Parabellum: Det är exakt så Flygvapnets DA-system fungerar. Individen (pilot, tekniker, flygstridsledare, meteorolog, flygledare m fl) upptäcker ett hotande förlopp, agerar och därmed undviks förhoppningsvis det hotande förloppet till förmån för ett bättre förlopp. Efteråt skriver individen en driftstörningsanmälan, där vederbörande förklarar vad som höll på att hända, hur resonemanget gick och vilka åtgärder som vidtogs. DA:n kommer sedan med i den sammanställning som skickas ut till samtliga abonnenter inom flygverksamheten med kommentarer av chefsnivåer. Detta, tillsammans med blodet av hundratals svenska aviatörer är vad som ligger som grund till det ständigt föränderliga reglementet, den <i>flygoperativa manualen</i>, FOM.<br /><br />Är det nu så att agerandet istället var farligare eller inte undanröjde hotet, skrivs DA:n på samma sätt. Måhända leder det till att FOM eller de taktiska reglementena förtydligas ytterligare. Eftersom DA sänds mellan alla nivåer inom den flygoperativa tjänsten ger det möjlighet för även beslutsfattare på hög nivå att förstå problemen för individerna nere på golvet.<br /><br /><br />Grunden i debatten som rasar på WW verkar vara kulturella skillnader och oförståelse. Många, förmodligen med FV-bakgrund, verkar inte förstå att Armén inte fungerar på samma sätt när det gäller reglementen och erfarenhetsspridning, medan andra, förmodligen med mer armébakgrund, tror att FV har ett mycket stelt regelverk som inte uppmuntrar taktisk situationsanpassning utan snarast paragrafrytteri.<br /><br />Det finns fortfarande all anledning att tro att alla truppslag i samtliga försvarsgrenar skulle må mycket bra av ett förlåtande DA-system, mer än ett anmälningssystem med tillhörande straffskala. <br /><br />Kanske ett ämne för ett separat blogginlägg?Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-29884412633386050522011-07-01T10:56:44.213+02:002011-07-01T10:56:44.213+02:00@ Parabellum och Wiseman:
"Inom markstridskra...@ Parabellum och Wiseman:<br />"Inom markstridskrafterna finns det väldigt många som inte anser att man vid något tillfälle får frångå reglementen och föreskrifter utan gör man det så skall man få sparken..."<br /><br />En mycket intressant diskussion. Min uppfattning är att man i alla lägen MÅSTE vara beredd att bryta mot regler och reglementen. <br /><br />Ur ett taktiskt perspektiv är ett oregelbundet uppträdande närmast en förutsättning för framgång i längden – gör man alltid som det står i det taktiska reglementet kommer man förr eller senare att bli offer för motståndarens taktikanspassning. <br /><br />Brott mot säkerhetsbestämmelser som görs i syfte att – i den rådande situationen – förbättra säkerheten MÅSTE kunna tillåtas. Det är säkerheten där och då som är viktig – inte vad det står skrivet i något reglemente eller annan publikation. Det handlar om riskhantering, inte riskeliminering. <br /><br />Naturligtvis måste ett frångående av gällande bestämmelser vila på mycket goda grunder och kunna förklaras och försvaras i efterhand. Att agerandet granskas i efterhand borde vara självklart. Om det vid granskningen visar sig att individen gjort en korrekt bedömning skall denne få ett erkännande, både för handlingen i sig men även för modet att frångå bestämmelserna och våga fatta ett eget beslut. Är bedömningen inte korrekt bör det resultera i att denna erfarenhet inarbetas i aktuella utbildningar så att inte nästa officer fattar samma felaktiga beslut. <br /><br />Försvarsmakten anställer, utbildar och förordnar officerare som förutsätts ha gott omdöme och förmåga att kunna använda detta. FM har inte behov av, eller plats för, fantasilösa paragrafryttare. <br /><br />Det är inte en rättighet för en militär chefs att fatta beslut om att frångå reglementet om situationen så kräver, det är en skyldighet. Det är också dennes ansvar att svara upp för agerandet i efterhand och ta konsekvenserna.<br /><br />/ CommanderCommanderhttps://www.blogger.com/profile/05937764458328042850noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-35021148409867812332011-07-01T01:17:37.219+02:002011-07-01T01:17:37.219+02:00@Wiseman:
"Trots det höga säkerhetstänkandet...@Wiseman:<br /><br />"Trots det höga säkerhetstänkandet har däremot var och en möjlighet att frångå reglemente och föreskrifter om det medför högre säkerhet i lösandet av uppgiften. Det kommer att synas efteråt, men också belönas om det var en korrekt bedömning."<br /><br />Det är detta som är väldigt intressant. Inom markstridskrafterna finns det väldigt många som inte anser att man vid något tillfälle får frångå reglementen och föreskrifter utan gör man det så skall man få sparken eftersom galoscherna inte passar. <br />Jag är ute efter att vi kan hitta till gråskalan, som du beskriver, där man till och med kan belönas OM resultatet av att man bröt mot reglerna blev att saker och ting blev mycket bättre. <br />Att tänka svart-vitt var jag duktig på som fänrik, nu vet åtminstone jag bättre.Parabellumhttps://www.blogger.com/profile/15345168199216789037noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-72907541112205107532011-06-30T22:31:24.864+02:002011-06-30T22:31:24.864+02:00Ett bra inlägg.
En sak är värd att betona och de...Ett bra inlägg. <br /><br />En sak är värd att betona och det är något som gått många förbi i debatten. Flygvapnet drivs av ett säkerhetstänkande innebärande att vi ingalunda har råd med förluster redan i fredstid. Vi har aldrig haft resurserna att klara av något sådant. Det är för dyrt såväl i materiel som i människoliv. Till synes små misstag och föremål, som en låspinne till en klocka som letar sig in till roderlinorna eller raketstolen, får de mest fatala följder när det handlar om flygetyg.<br /><br />Trots det höga säkerhetstänkandet har däremot var och en möjlighet att frångå reglemente och föreskrifter om det medför högre säkerhet i lösandet av uppgiften. Det kommer att synas efteråt, men också belönas om det var en korrekt bedömning.<br /><br />Skillnaden ligger i när det är fred eller ofred. Man ska också veta att svensk flygstridsregler är bland de mest tillämpade av alla världen över - utom när det gäller vid interaktion med markstridskrafter.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-66126977076646356162011-06-30T21:26:14.560+02:002011-06-30T21:26:14.560+02:00Det genas massor i flygvapnet. Oftast med det som ...Det genas massor i flygvapnet. Oftast med det som är närmast kärnverksamheten. I vissa fall pga undermåliga publikationer, ibland pga allt för snäva bestämmelser eller motstridiga sådana... Något vi saknar är vad Armén har.. Chefer som vågar ta obekväma beslut och lita på sitt manskap!<br />/LastAlternativetAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8508773598025925138.post-33798301547314723742011-06-30T21:23:31.108+02:002011-06-30T21:23:31.108+02:00Bra inlägg som vanligt Parabellum! Bra att du sätt...Bra inlägg som vanligt Parabellum! Bra att du sätter frågan i lite perspektiv så "gamla gardet" får en glimt av verkligheten...<br />/EinsteinAnonymousnoreply@blogger.com