/C
Tårar är tecken på professionalism
”Gråtande poliser löser inga brott” skriver Csaba Bene Perlenberg på DN Debatt den 6 juli. Poliser som löser sina uppgifter i alla situationer men också kan visa och hantera att de blir emotionellt påverkade av extrema situationer är tvärtom de mest professionella, menar jag.
Detta är inte det första tillfället där yrkesfolks kompetens eller professionalism felaktigt ifrågasätts mot bakgrund av att de uppvisar fullt mänskliga reaktioner på stress efter att ha varit utsatta för extrema händelser. En liknande debatt uppstod förra året då bland annat Dick Sundevall ifrågasatte den svenske majoren Thomas Johanssons lämplighet som officer då denne grät på en presskonferens efter att ha suttit som gisslan i Ukraina. Ett av exemplen som tas upp denna gång är en polis som gråtit på platsen där Lisa Holms kropp återfanns, ett annat en polis berättelse från en trafikolycka. De menas vara känslovältrande och urholka polisens auktoritet och status som samhällssymbol.
Resonemanget är olyckligt av flera anledningar.
Den första är synen på den enskildes reaktion med en antydan att dennes professionalism och effektivitets skulle påverkas negativt av att visa känslor. Detta är absurt. Att någon kan fortsätta att lösa uppgiften professionellt men efteråt visa att han eller hon blivit emotionellt påverkad av en extrem situation är tvärtom endast ett bevis på att denne hanterar situationen och var precis rätt person för uppgiften. Bra uttagning och utbildning är ingen vaccination som gör poliser immuna mot stress utan snarare något som lär dem att känna igen och hantera hur de reagerar under påfrestning. Att förorda att känslor är något som endast hör hemma i debriefingens stängda rum är en ren inbjudan till osunda macho-kulturer och mental ohälsa. En misstro att allmänheten inte skulle kunna omfamna att polisen löser svåra uppgifter i sin yrkesroll men att de reagerar känslomässigt som människor är faktiskt att nedvärdera deras förmåga till fritt tänkande. Polisen ska dessutom möta utsatta människor i kris och nöd där medmänsklighet och empati är avgörande, finns det verkligen någon som vill att de ska ge sken av att vara kallhamrade och känslokalla individer som inte visar känslor?
Det andra är antydan att en myndighets kommunikation skulle begränsas till efterlysningar och rena faktauppgifter, och att emotionellt beskrivande berättelser från dess medarbetare skulle vara skadligt för förtroendet. Tvärtom tror jag att det enda sättet att bygga upp ett starkt förtroende för en yrkesgrupp är genom att öka allmänhetens insyn i, och förståelse för, det arbete de utför och de många poliser som frivilligt och väldigt öppet delar med sig av sin vardag på Facebook, Twitter och Instagram utgör en viktig del i denna kommunikation.
Ledaren bygger i grunden på en oförståelse för hur människor reagerar i extrema situationer men också tyvärr på förutfattade meningar och osunda stereotyper om hur personer i uniformsyrken skall uppträda. Ironiskt nog hade dessa kunnat undvikas om man istället för att ifrågasätta deras kompetens med de aktuella texterna som grund istället valt att se dem som en inbjudan att försöka förstå påfrestningarna och utmaningarna i det arbete som yrkesfolket faktiskt utför.
David Bergman
Kapten i armén & doktorand i psykologi
Ironiskt nog ställer många ur allmänheten krav på känslokallhet som bara kan uppfyllas av psykopater. Kanske inte den typen av psykologiska profil som vi vill ha i allmänhetens tjänst, oavsett vilket yrke det gäller.
SvaraRaderaMycket bra inlägg!
SvaraRaderaHär pratar ni nog lite förbi varandra.
SvaraRaderaAtt poliser, militärer och andra reagerar känslomässigt på stress och extrema händelser är sunt.
Det är dock inte en inbjudan till osunda macho-kulturer att myndigheten låter bli att vältra sig i det och istället fokuserar på det professionella.
Det är alltså inte kompetensen hos individen med den känslomässiga reaktionen som ska ifrågasättas utan kompetensen hos den som t.ex. släpar upp en nyss hemkommen gisslan på en presskonferens som representant för försvarsmakten.
Det är inte heller ett problem att poliser som individer uttalar sig om sina känslomässiga reaktioner, däremot är det inte speciellt bra när deras arbetsgivares pressavdelning vältrar sig i de reaktionerna. All publicitet är inte bra publicitet, speciellt inte för myndigheter som har andra mål än att få max antal klick eller RT på sina hemsidor.
Man kan också hantera känslor på olika sätt och det är knappast sunt att betrakta allt utom det extremt extroverta hanterandet som psykopatiskt eller macho-kultur.