fredag 13 maj 2011

Vad är klockan? Upplys Parabellum.

Bra utrustning är tillsammans med rätt rekrytering, realistisk utbildning och rätt mental beredskap en förutsättning för att lyckas i insatsen, det är vi nog alla överens om.

Som alla vet har FM köpt in 1000 nya klockor till flygande personal till en kostnad av ca 10.000 styck.

Eftersom jag inte alls är flygande personal så skulle man såklart kunna dra slutsatsen att jag är avundsjuk och hänvisar till jantelagen eftersom jag ens tar upp detta ämne. Nu är det inte så, utan jag märker att jag uppenbarligen lever i en bubbla av kompetensbrist inom detta område och jag hoppas att någon med mer kunskap än jag inom detta område kan utbilda mig.

Jag trodde i min mekaniserade enfald att en flygförare skulle kunna tänkas ha fullt upp med att hålla händerna på styr och gasreglage och dessutom med att hålla fokus på sitt mål och att man därför kanske skulle kunna presentera tiden i hans hjälmsikte eller HUD när nu tiden på dygnet är av vikt. Att tvingas fokusera om på ett armbandsur stup i kvarten är kanske inget som hjälper den spetsige flygföraren i sin OODA-loop, kunde jag tänka.
Flygande helikoptermekaniker och sjukvårdspersonal skall naturligtvis även dom kunna avgöra tiden på dygnet, och om man inte kan använda en väggmonterad klocka som man gör i Epbv 90 så är såklart ett armbandsur att föredra. Men måste det vara av den kvaliteten? Skulle det inte kunna räcka med en Casio Mudman eller nån annan erkänt hållbar klockmodell?
Om det är av säkerhetsskäl, vilket såklart är ett fullständigt relevant skäl, så borde väl isåfall eventuella passagerare som befinner sig i samma kabin som den flygande personalen tvingas använda samma klocka, eller ingen alls?


Som sagt, detta är bara mina egna försök till resonemang kring saken, och jag är övertygad om att jag har fel på en massa sätt. Så vänligen, ni som sitter på mer information kring dessa saker, upplys mig!

Varför behöver 1000 flygande kollegor varsin UTC Skydiver?

/ Parabellum

37 kommentarer:

  1. Jag har inte heller fått en klocka, men.....

    Ett stort problem under flygning är FOD (Foreign Object Debris). De nuvarande Breitlingklockorna har enligt ganska pålitliga källor behagat att gå sönder rent mekaniskt. I mitt personliga fall har jag haft en "ruggad" Casio som också har gett upp rent mekaniskt, dvs. armbandet har lossnat och klockan föll av. Problemet med FOD i flygplan är att de lösa föremålen har en förmåga att leta sig under/bakom pedaler eller kortsluta något, så det är kanske inte helt optimalt. Jag tror att kostnaden för eventuella FOD-olägenheter är avsevärt större än kostnaden för 1000 klockor.

    I normalfallet om man ens misstänker FOD i en flygfarkost så kan det sluta med att man plockar i sär hela flygplanet/helikoptern än riskerar FOD.

    Det kan vara så enkelt som att UTC har garanterat kvalitetskraven som FMV har ställt.

    Flygsäkerhet är något som vi tar på allvar. Som utomstående kan det te sig lite märkligt, men betänk bara priset av en krasch...

    Bara mina 2 korvöre.
    Major Error

    SvaraRadera
  2. Enligt vad bekanta spetsflygare har angett brukar de släpa med sig andra lösa föremål för att slå ihjäl tiden under långa tråkiga flygningar, rena underhållningsprylar alltså.
    De kanske har slutat med det på sistone?

    SvaraRadera
  3. Nu är piloter inte alltid på plats i cockpit. Hur ska ett hjälmsikte kunna visa tiden när piloten skjutit ut sig över fientligt territorium?

    Samtidigt så måste allt som piloten har på sig när han/hon sitter i cockpit klara av de påfrestningar som han/hon utsätts för utan att gå sönder. Osannolikt? Tja, kanske. Men det har faktiskt hänt att flygplan havererat för att främmande föremål hamnat på fel plats. Är det rimligt att en klocka får kosta 10 000 kr om det minskar risken att ett flygplan för 100 000 000 kr går i backen? Vad kostar egentligen en flyghjälm? Eller g-dräkten?

    Att helikopterförbandet får samma klocka, beror förmodligen på att RML inte gör skillnad på piloter i spetsflyg och andra flygetyg. Någon som vet om även övriga besättningsmedlemmar fått klockan?

    Till sist, det faktum att MSS & co har misslyckats med att få fram bra stridsvästar och kroppsskydd borde inte vara ett skäl till att klanka ner på att andra faktiskt löst sin uppgift att fixa fram bra utrustning ;-)

    SvaraRadera
  4. Tyvärr så har Gripen svårt att presentera rätt tid pga att den endast är ett generation 4 flygplan och för att FMV glömde tvinga SAAB att tillsätta en materielgruppsansvarig för ett så gammalt och kanske kan tyckas oviktigt delsystem i ett modernt stridsflygplan som tidhållning... Det händer även dagligen att flygplanet digitalt firar treårsdagen av sin föregångare Viggens överflygning av U137... kanske behövs en klocka... gärna en som inte stör ut googles vid mörkerflygning... /D96

    SvaraRadera
  5. Vad har andra länders piloter för armbandsur?

    Finns det någon införskaffningsplan för inköp av armbandsur för andra personalkategorier?
    Det är ju inte bara besättningar som behöver ha koll på tiden.

    SvaraRadera
  6. Mycket känslor och lite fakta som så ofta när det är något som har med piloter att göra. Gräset är ju alltid grönare på andra sidan känns det som.

    Den tidigare flygklockan har inte gått att få tag på de senaste 3 åren, samtidigt som piloterna måste bära den för att få flyga. Det slutade levereras reservdelar till den och det skulle ju "när som helst" komma en ny klocka. Den största anledningen till att man måste ha just en FLYGklocka är FOD-risken. Klockarmbandet med infästning ska inte falla i bitar. De flesta har då självklart flugit med privat klockor liksom jag. Mitt klockarmband har i snitt pajat minst en gång om året. Den utrustning som man bär på sig sliter hårt på klockarmband. Som tur är har jag lyckats fånga alla delar eftersom det annars blir en rätt jobbigt övning för teknisk personal att lyfta ur stolen och diverse annat.

    Det är skönt att äntligen få en klocka som är avsedd för uppgiften och som förhoppningsvis klarar både vatten, mörker och att visa rätt tid vilket inte den gamla klarade. Armbandet fungerade dock på den. Klockan ska även fungera utanför flygplanet efter uthopp. Att bli upphämtad vid en viss tidpunkt på en viss plats är ju lite svårt om den enda klockan som finns att tillgå satt på en skärm i det flygplan som nu är utspridd över en hektar tre kilometer från nuvarande position.

    SvaraRadera
  7. Ja där kom det; jantesnacket. Jag tog ett snack med Parabellum om det innan han skrev sitt inlägg faktiskt. Det är tråkigt att man inte ska kunna ställa frågor utan att folk tar det som känslomässiga påhopp.

    @Anonym 22:56
    Var någonstans i Parabellums inlägg med tillhörande kommentarer finner du stödet för "Mycket känslor och lite fakta som så ofta när det är något som har med piloter att göra. Gräset är ju alltid grönare på andra sidan känns det som."?

    Parabellum ställer en fråga som många ställer sig. De flesta kommentarerna ger motiv till införskaffandet. Väldigt få ger uttryck för missriktad avundsjuka (ang grönt gräs) och känslor utan intrycket är snarare saklighet.

    På Borneos loopar ställdes frågan om varför man inte får ha synpunkter på den flygande verksamheten när man får ha det på all annan? Inga svar gavs där.
    Här ställs en sund fråga och anonym flygförare ser sig som påhoppad direkt?! Varför?
    Om svaret på ursprungsfrågan är tillräckligt bra finns det ingen anledning att känna sig ifrågasatt.

    En sund debatt gynnas inte av härskarteknik, vare sig den är direkt eller "omvänd" dvs oskäligt intagande av offerställning.

    SvaraRadera
  8. Härskarteknik är inte att förakta! Det har nyttjats av mången flottiljchef genom tidevarven.. Nutid som dåtid(tag bort uret så kanske ledarskapsproblemen löser sig!?) /DriftTiden

    SvaraRadera
  9. Well, hade MSS gjort sitt jobb rätt så hade vi inte haft världens tyngsta 5,56 AK.

    Jag är som sagt var INTE flygande, men det innebär inte att jag förstår varför man ställer mycket hårda kvalitetskrav för materiel i flygfarkoster.

    mvh
    Major Error

    SvaraRadera
  10. Som sagt, jag är inte angripen av jantelagen. Om det krävs att man har en bra klocka på sin handled som flygande besättning så skall man såklart ha det! Jag försöker bara förstå mer om detta eftersom det ligger utanför mitt kompetensområde.

    Dock är jag fortfarande inte helt säker på vad som gäller.

    Jag förstår att en klocka som medförs in i cockpit inte skall kunna orsaka FOD och att det är bra för en pilot att kunna vara på rätt plats vid rätt tid för en upphämtning efter krasch, men i mina ögon borde man kunna lösa den problematiken med exempelvis en Casio G-Shock Mudman Solar Atomic (http://www.amazon.com/Casio-GW9000A-1-G-Shock-Mudman-Atomic/dp/B000UV0MJS) som man har klippt bort armbandet på och förvarar i en stängd ficka i flygdräkten eller västen. En sån klocka går på solenergi och ställs automatiskt genom radiovågor från ett atomur så att man verkligen kan komma i tid till upphämtningen. Har man den i en stängd ficka så torde risken för FOD vara minimal.
    Men det går ju inte om det är ett krav att det sitter ett armbandsur på handleden på flygföraren.

    Så: Måste det enligt bestämmelserna sitta ett armbandsur på handleden när man flyger eller befinner sig en flygande besättning?

    SvaraRadera
  11. Visst vill man slippa plocka isär flygmaskiner på grund av trasiga armband eller tappade småskruvar (Alpha-hjälmen), men samma krav och problem torde övriga västerländska flygvapen också ha.

    Här brister mina kunskaper, men det borde finnas en mil-spec på utfomning av klockor för flygtjänst och då även kvalitetskrav.

    RAF/RN hade tidigare samma Seiko-klocka som FV. Dessa byttes sedan ut mot liknande från Pulsar (ägs av Seiko) och CWC. Samtliga dessa finns på NSN. Priset civilt ligger kring £100-300. Pulsar-klockan har dock haft en del kvalitetsproblem. Klockorna tilldelas även annan personal än endast flygande.

    Vad jag förstår var FMV för ett par år sedan på väg att välja en billigare klocka, men istället drog det ut på tiden och blev dyrare.

    Vad har piloterna i övriga nordiska flygvapen?

    SvaraRadera
  12. Fast jag vet inte vad problemet igentligen är. Priset på klockan är en struntsumma om vi ser till ett flygsystem. Bara att omhänderta slitage och skador efter en AKAN-skjutning kan resultera i en räkning på flera tiotusentals kronor. Vi flyger ut tid i robotorna i vingspetsarna över Libyen nu, pris en ett antal miljoner kronor styck. Att ladda motmedel för övning innebär att många sköna tusenlappar eldas upp.

    För mig så är kliockan ett sätt att driva med piloter och om det görs utan att vara elak så får dom tåla det lika mycket som dom får tåla lite ret över att klistra flygplansilhuetter på sina privata bilar.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  13. Något som jag skulle vilja ha svart på vitt är hur mycket FM har betalat för klockan. Utöver den officiella summan 10 000kr har jag även hört 37500 (källa: flygande personal) samt 47500 kr (tillverkaren). Oavsett summa så blir det en hel del pengar (10 00 000 - 47 500 000) som man lagt för den initiala beställningen om 1000 st. Allt detta samtidigt som FS21 roterar till Afghanistan ner med bristfällig utrustning...jag kan helt enkelt inte låta bli att undra om inte det hade varit bättre med billigare klocka köpt off-the- shelf och lägga mellanskillnaden på något vettigt. För inte är det så att alla världens stridspiloter har en custom-made klocka? Vad bär danska piloter? Norska? Amerikanska?

    SvaraRadera
  14. Att man vill ha balla grejor inom FM är väl inget nytt. Ska ta upp med min chef att jag behöver ett armbandsur för att lösa mina uppgifter. Skulle tro att svaret blir att jag får fortsätta slita på min gamla rova från 1994.

    SvaraRadera
  15. Om problemet är att armbanden ger upp så kan jag gladeligen medelst en lödkolv och en jävla massa 550-cord fixa till armband rankade till 249 kilo. Slappt räknat behövs det en jävla massa G-krafter för att skiten då ska accelerera/nötas sönder.

    Själv hade jag tyckt det var klädsamt att köpa Breitling Emergency (för radiosändaren) eller Omega Speedmaster (ska man köpa ETA-verk kan man ju lika gärna köpa dem av Swatch). Båda dessa är dessutom kronometertestade vilket jag så vitt jag kunnat ta reda på S&S inte är.

    @JK: Visst slängs det bort en massa deg i FV. Ryktet på stan är att missionen i Libyen har inneburit att många rum på hotell på Sicilien bokats å FVs räkning för att personal ska slippa dela rum. Det är ett separat problem. In other news delar mina polare i MeS fortfarande barack (utan tilldelad klocka, ens en Casio).

    SvaraRadera
  16. Lew, vad spelar det för roll att delar av förband bor på hotell? Inte ens med övadygn i Sverige innebär att man skall avstå i från hotell.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  17. Det är en kulturell fråga, J.K. Nilsson. Jag har bott en natt på hotell med ÖD, på säkert 250 ÖD. I det specifika fallet fanns inget annat boende att uppbringa.

    Det finns inget i våra avtal som ger dig rätt till ARA-standard på ett övningsdygn. Du har ju, strängt taget, inte ens ens självklar rätt att sova. Om du sover kan det vara i ett tält, på ett golv i en skjutfältsbarack, eller i en logementssäng. Eller på hotell, men som sagt, det är en kulturell fråga. "Fritt boende" säger i det fallet inget om kvaliteten.

    SvaraRadera
  18. Hmmm, nu har jag läst kommentarerna och funderat ett tag. Ingen har ännu svarat på frågan varför man inte kan ha en billigare klocka i en ficka på uniformen då motivet var att man kan ju eventuellt behöva den OM man måste skjuta ut sig. Ingen verkar veta. Lämpligen kunde den ju finnas på samma plats som pistolen och kniven och vad det nu är flygföraren får med sig.
    Samtidigt måste jag ju gratulera flygförarna att FM har tilldelat dem en klocka för en situation som hittills aldrig har inträffat. Ja, ja, folk har skjutit ut sig, men hittills har det aldrig ställts några fältmässiga krav på dem när de har landat.
    Jag undrar hur mycket utrustning man skulle kunna tilldela arméknektarna med samma motiv? Inte helt omöjligt med en klocka där man faktiskt dagligen ställer krav på rätt tid, rätt plats, rätt utrustning i skarpa insatser. Inte nödvändigtvis en klocka som klarar slitage av kläder och annat man bär på sig, men kanske i alla fall en fuktsäker klocka....

    Om jag är avundsjuk? Klart jag är! Jag får ju köpa mina egna klockor, knivar och kängor.


    /Marksäkerheten kräver....

    SvaraRadera
  19. Nån som vet vad piloterna på TUAV har för klockor?

    SvaraRadera
  20. Ja jag känner faktiskt att jag inte har fått nåt riktigt tydligt svar kring huruvida piloter och flygande personal verkligen måste bära ett armbandsur under flygning eller om det räcker med en boett nerstoppad i ficka motsv för att ha efter ev. utskjutning.

    Nån som vill reda ut begreppen för mig?

    SvaraRadera
  21. Jänkarna utvecklade en bläckpenna man kunde skriva i tyngdlöshet med. Ryssarna skrev med blyerts.

    FV köper klockor för 10000 spänn, Parabellum köper en för 1% av den summan och stoppar i en ficka.

    Har flitens lampa slutat att lysa på Lidingövägen, eller tar PRIO så mycket tid att ingen hinner tänka färdigt innan det ges order?


    /Marksäkerheten kräver...

    SvaraRadera
  22. FV använder en trycksatt bläckpennan i flygplanens logböcker. FF behöver armbandsur för att kunna fylla i tid i logbok samt för att kunna kontrollera att flygplanet har rätt tid. Man kan tyvärr inte alltid lita på tekniken varför ett armbandsur hjälper besättningen att börja ana om något är galet. Att klockan går rätt är väl det minsta som man kan kräva i ett JIT samhälle...

    SvaraRadera
  23. Bläckpennan är trots allt certifierad att inte ramla i bitar En blyertspenna vill jag inte tänka på hur den ser ut efter en veckas behandling i loggboken.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  24. Parabellum:
    I JAS 39 Gripen finns det tidskritiska fel som innebär att man måste landa inom en viss tid. Tyvärr finns det ingen mekanisk klocka i flygplanet och den digitala som finns på skärmarna visas inte vid vissa av dessa fel. Det är i mina ögon (jag flyger själv 39) huvudanledningen till att vi har en klocka med oss i flygplanet, på handleden som kan användas på en gång. Det fungerar INTE att ha den i fickan och plocka fram den vid ett fel (då har man andra saker att ha händer och fötter till).

    Däremot vet jag att det var en annan klocka som var tänkt att upphandlas tidigare, men då allt måste ske enligt lagen om offentlig upphandling så blev det nu så att den klockan som uppfyllde FMV:s krav och var billigast var S&S.

    För min egen del så spelar det mindre roll vilken klocka jag har så länge den jag har är godkänd att ha med mig, vilket är ett krav. För övrigt tycker jag att det är rent åt helvete att FS 21 roterar ner till Afghanistan med undermålig utrustning, men tyvärr har jag svårt att tro att detta har med klockan att göra...

    //Gammal knekt

    SvaraRadera
  25. Och för övrigt så finns det inget boende till alla inom FL01 inne på basen, varför endast hotell finns att tillgå.

    SvaraRadera
  26. @Gammal knekt:
    Kanonbra, precis detta jag var ute efter. Jag misstänkte att det fanns en massa jag inte visste om detta, tack för att du hjälpte mig.
    Då är det inte annat än solklart för mig att piloterna skall ha en klocka av bra kvalitet på sin handled när dom flyger.

    Hur är det då med övrig flygande personal såsom färdmekaniker, uppdragsspecialister och sjuksköterskor? Har dom samma behov som piloten, och får dom använda andra klockor om dom vill?

    SvaraRadera
  27. Har inte koll på vad som gäller för de maskinerna, vi är som bekant rätt ensamma i vår maskin.

    //Gammal knekt

    SvaraRadera
  28. Men inte har vi väl 1000 gripenpiloter? För man har väl inte köpt in klockor att ha i förrådet om någon går sönder, för det gör den ju inte enl FMV. Eller är det piloterna på HKV som ska ha klockan?



    /Marksäkerheten kräver....

    SvaraRadera
  29. Är det någon som vet var de gamla klockorna (Breitling?) blir av?
    Skrotas? Säljs som överskott? Förlustanmäls? Tillförs någon annan i FM som behöver veta vad klockan är?

    /Undrande

    SvaraRadera
  30. Skickas till stena metall i Vislanda för upphuggning? :-D

    SvaraRadera
  31. Argumentet att visa tid efter utskjutning känns ytterst fånigt. Har inte flygförarna en GPS i sin nödsats? Mer nogrannt än GPS-tid lär inte behövas. Kanske hade det varit mera ekonomiskt att lägga ett extra par AA-batterier i nödsatsen?

    /T

    SvaraRadera
  32. Breitlingklockorna är inte något som FM har delat ut. Dessa har vissa piloter fått låna av SAAB/Breitling och det är långt ifrån alla som har en sådan. En del av oss har Breitlings med divisionsmärke på som vi har betalat för egna slantar.

    Men, åter igen. En GPS sliter du inte heller fram vid en ev nödsituation med flygplanfel.

    Dessutom vore det rätt enfaldigt att köpa en klocka som inte är tillräckligt robust för att fungera efter en utskjutning. GPS har vi, men vad gör du om den går sönder? Då kanske det är rätt bra med en klocka, framförallt med tanke på att en Gripenpilot är ensam i en flykt-/nödsituation.

    Vad gäller antalet klockor så skulle jag tro att det är ca 6-700 piloter i FM med flygtjänst (hkp, tp och spets) och att dessutom ha ett antal klockor i reserv är kanske inte helt fel. De flesta materielsystem köps in med reservdelar och utbytesenheter, precis som detta.

    /Gammal knekt

    SvaraRadera
  33. @ Gammal Knekt;
    Har flygförarna fått order om att återlämna de lånade klockorna till SAAB nu när dom inte får användas för flygtjänst?
    För dom är väl endast avsedda för tjänstbruk och det behovet finns ju inte längre?
    /Undrande

    SvaraRadera
  34. Klockorna som lånats/fåtts av Saab/breitling har Fv inget med att göra. Fv kan inte beordra en anställd att lämna tillbaka något han/hon fått av ett civilt företag. Många företag ger prylar till yrkesgrupper som de bedömmer kan ge företaget bra publicitet. Ett företag som breitling vill tex. gärna att piloter bär deras klockor. Detta stärker den flygprägel som de använder sig av i sin marknadsföring. Dessutom som tidigare nämnt har många av piloterna KÖPT sina breitling, visserligen med rabatt från breitling men du kan väl ändå inte mena att någon skulle kunna beordra dem att ge tillbaka dem?

    SvaraRadera
  35. Att ta emot gåvor av mer än ringa värde från ett företag är tveksamt ur besticknings-synpunkt. Därvid kan mycket väl arbetsgivaren beordra anställda att ge tillbaka dem.

    SvaraRadera
  36. Köpa dyra saker till rabatterat pris = förmån = förmånsbeskattning.

    Ta emot gåvor som statsanställd är ok men bara till ringa värde. Max 500 kr brukar vara praxis. Inte ens som kraftigt begagnade lär Breitlingklockorna vara så lite värda.

    Men, åter till huvudfrågan: Hur många stridspiloter finns det egentligen som behöver ett exklusivt ur som tål hög G-belastning?

    Det är klart att flygpersonal ska ha kvalitetsur men alla behöver ju inte samma höga kvalitet som Gripenpiloterna.

    Själv tror jag att flygvapnets ansvariga är lite fartblinda. Allt de gör kostar skjortan så då ses 10 miljoner för 1 000 klockor som en baggis.

    SvaraRadera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.