måndag 24 februari 2014

Att bli civil 2

Just hemkommen från en tjänsteresa. Det har fått mig att dra två tydliga erfarenheter avseende skillnaderna mellan livet i Försvarsmakten och näringslivet.

Det är MYCKET enklare att resa i tjänsten som civil jämfört med den tungrodda militära resehanteringen. Ett telefonsamtal och den för mig och företaget bästa resan är bokad, av experter. Mina och företagets intressen sammanfaller i princip 100%-igt då både de och jag vill att jag inte slösar bort min tid på krångliga resor eller får en produktionsnedgång pga dålig levnadsstandard.


Cheferna är annorlunda. Jämfört med många chefer i FM är många av cheferna i mitt (svenska) företag väldigt prestigelösa och enkla att kommunicera med. Det är högt till tak på riktigt och ärlighet tycks vara utan dold agenda. Mina civila chefer verkar ha lättare att växla mellan rollerna; chef, kollega och vän. På det hela känns det mer professionellt.

Man tror ju att Försvarsmakten ska vara bra på det där med chefs- och ledarskap men hittills verkar mitt företag ligga före i det avseendet. Nu ska jag inte dra hela FM över en kam och det finns vittnesmål om bättre och sämre förband. Jag har heller inte kommit i kontakt med alla chefer i företaget men på den del där jag jobbar (som är större än ett stort förband) har jag nu fått känna av alla nivåer.

Flera av mina chefer har bakgrund inom försvaret, på olika nivåer. Varför lyckas de så bra i det civila? Är det pga den militära utbildningen? Är det pga företagskulturen? Jag vet inte.
Det jag vet är att de idag är duktiga och uppskattade chefer som har betydligt större ansvar i det civila än de hade haft i FM.

/C

7 kommentarer:

  1. Mycket av det du skriver spelade en stor roll när jag stog i valet och kvalet att läsa till reservofficer för något år sedan. Med dryga tio år bakom mig i det civila arbetslivet kom jag fram till att karriärvägar och möjlighet att påverka mitt arbete var betydligt större i det civila, troligen obefintliga i FM. Det smärtar att säga men FM kan inte konkurrera med den civila arbetsmarknaden med den organisation man har idag.

    SvaraRadera
  2. Intressant! Men tyvärr kanske inte så förvånande.
    En helt annan sak med tanke på ditt inlägg, du kanske ska ändra bloggrubriken till -- Om försvaret, från utsidan -- istället? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så långt ska vi inte gå Skipper. Hela C-staben har inte växlat ut.

      Radera
    2. Javisst ja... Då får det väl bli från insidan OCH utsidan då? Det bästa analyserna från två olika världar?

      Radera
    3. Fast erfarenheten visar ju dessvärre att "både och" kan betyda "varken eller".
      Hoppas detta inte blir fallet här.

      Radera
    4. Nu ska du inte ta oss för moderata försvarspolitiker...
      hehe
      /C

      Radera
  3. Skillnader är väl att privat har du trycket på dig att leverera, inget resultat = PLF. Men fördelen att du stoppas inte i karriären om du saknar ett betyg i fysik utan man tittar på dina verkliga förmågor. Fördelarna med X-Officerare är är förmågan att gilla läget och ta order när det behövs och att vi har arbetet med människor, under ibland svåra förhållanden. Min chef bokar 30-60 minuters utvecklingssamtal med civila kollegor, med mej tar det 5 min "är det praa?...Sjuuuu" eftersom vi kommunicerar direkt när det är något. //Rune

    SvaraRadera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.