fredag 27 augusti 2010

Sveket! Uppdaterad 29/8

Socialdemokraterna med Mona Sahlin har nu vikt ner sig för V och MP och tillkännager att man har för avsikt att dra hem svensk trupp från Afghanistan med målsättningen att det ska vara klart första halvåret 2013, oaktat säkerhetsläget.

Således har V och MP övertagit taktpinnen i oppositionens utrikes- och säkerhetspolitik, något som oroar mig kraftfullt. Således har också Socialdemokratin lämnat det solidaritetstänk som Palme startade.


Mona Sahlin ska vara glad att hon inte är afghan för det hade inneburit att om hon inte redan varit på flykt undan övergrepp i Afghanistan senast 2013 skulle bli dödad för sin politiska verksamhet. Sådan tolereras inte under talibansk styre, det styre som lär bli verklighet då det internationella samfundet viker ner sig i förtid. Om det blir såsom S, V och MP nu föreslår.

Mona och sina musketörer sviker det arbete som Sverige tillsammans med andra nationer gjort i Afghanistan. De sviker de afghanska folket och de sviker sina väljares ideologi om solidaritet med behövande.
Jag hoppas att de inte får möjlighet att genomdriva sin politiska vilja.


Andra i ämnet:
Wisemans Wisdoms
Allan Widman
Krister Fahlstedt


Tidigare inlägg i ämnet



Uppdatering 2010-08-29:

Expressen Terese Cristiansson är korrespondent i Kabul. Hon uttrycker sig så här:
"Lars Ohly och hans vänner vill ge talibanerna en rätt behaglig semester till 2013.
Fram till dess behöver de bara lägga kraft på att berätta för lokalbefolkningen, att nu sviker de internationella soldaterna det afghanska folket.
Vem tror ni afghanerna tvingas alliera sig med då?
Fienden, så klart."


Sviker var ordet, sa Bill.

3 kommentarer:

  1. Birgitta Olsson har kommenterat det hela bäst imo:

    – Sveriges säkerhetspolitik ska inte dikteras av Lars Ohly tre veckor före valet. Om vi vill se ett fredligt Afghanistan, befriat från talibanernas förtryck, kan vi inte lämna landet vind för våg. En framgångsrik civil insats förutsätter militär närvaro. Jag beklagar att Mona Sahlin har vikt sig för Lars Ohly.

    http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/bildt-ifragasatter-rodgronas-prognos_5203237.svd

    SvaraRadera
  2. En dolkstötsteori?

    Redan?

    SvaraRadera
  3. Jag kan bara tala för mig själv, men jag som soldat ställer mer än gärna upp på att åka till Afghanistan för att säkerställa t.ex. SIDAs arbete.

    Men om någon frågade mig om jag kunde ställa upp i min civila roll för att hjälpa befolkningen, utan militärt skydd; Glöm det.

    Idioti.

    SvaraRadera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.