Försvarsmakten har problem med sina leverantörer.
Senast var det bekymmer med leverantörer till kroppskydd och nu är det flygplanet som ska ta leave-resenärer till och från Afghanistan som står still på grund av elfel.
Det är inte första gången det är strul med planet utan det verkar snarare vara mer regel än undantag. Här har inte det upphandlade bolaget tillräcklig kapacitet att möta Försvarsmaktens krav. Avtalet bör hävas och ny upphandling bör ske.
Skitsak kan tyckas men så upplevs det inte på plats. Det är ytterligare en förtroendenedsättande brist i Försvarsmaktens förmåga.
Nåja, det var inte ovanligt med sådant strul när det var TP 84 från Al Bateen till Marmal heller, och då hade man ändå två maskiner på plats.
SvaraRaderaHär flyger man ändå nästa dag, till skillnad från flygvapnet som väntade till nästa ordinarie avgång och istället tryckte in mer folk i planet.
Att flygplan blir försenade pga tekniska bekymmer är inte ovanligt så särskilt förtroendenedsättande tror jag inte det är.
Att FM handlat upp en operatör helt utan redundans har sänkt mitt förtroende i alla fall. Jag vet att det ibland blir tekniska fel på flygplan men när det blir mer regel än undantag tycker jag att man bör dra öronen åt sig.
SvaraRaderaUtan att vilja säga för mycket har jag för mig att den här soppan är politisk och inte upphandlingsmässig.
SvaraRaderaSverige har tagit över Danmarks del av kontraktet med Amsterdam Airlines, detta inom ramen för NORDEFCO (fd NORDCAPS).