lördag 8 februari 2014

Gästinlägg: Att koka en halv höna...

I dessa tider med ekonomiska svårigheter för Försvarsmakten är det många som hävdar att det var bättre förr. Det kanske det var men nu är inte förr.
FM:s personalförsörjning kommer ofta i skottlinjen och inte minst höjs röster för återuppväckt värnplikt.
Förvaltare Håkan Lindberg som har erfarenhet från alla försvarsgrenar och högkvarter ger oss här i ett gästinlägg sin syn på hur nuvarande personalförsörjning kan anpassas för att ge bättre effektivitet.

/C
_______________________________________________________________________


"Att koka en halv höna och låta andra halvan lägga ägg"


Ovan nämnda citat lär härstamma från en replik av Nikita Chrustjov vid en debatt i FN på 1950-talet och jag tycker det väl speglar den debatt vi har i riket angående om för och nackdelar med fast anställda resp. värnpliktiga eller olika mixturer av dessa kategorier. Att det nuvarande personalförsörjningssystemet är en baklängesmiddag av bibliska mått håller nog de flesta med om men nu gäller det att laga efter läge med de tillbuds stående verktygen.

Jag skall i detta inlägg göra ett försök till att klara av det som anges i rubriken allegoriskt översatt till Försvarsmaktens försörjning av sjömän, soldater, gruppchefer och officerare.

Vad är det då vi har för krav på det ideala systemet?

  • Bra rekryteringsbas för anställda
  • Effektivt utnyttjande av utbildningstid.
  • Hög beredskap för insatser inom och utomlands.
  • Hålla en hög och jämn personell kvalitet så att förbanden kan genomföra mer kvalificerade uppgifter/övningar över tiden. 
  • Inte för dyrt.
  • Folkförankring
  • Tillräckligt många sökande utan att behöva tillgripa plikt.
  • Utgöra en kader för snabb tillväxt.


Dessa krav kan självklart inte alla lösas med ett Alexanderhugg men jag ser möjligheter att skapa ett lite annorlunda system än vad vi har idag som bättre motsvarar det vi vill ha. Basen i mitt resonemang att grunden för att få en anställning inom FM är att man har genomfört en sammanhängande militärtjänst innefattande 3 mån GMU som ser ut som dagens för att kunna bibehålla valfrihet fram till befattningsutbildningen som är max 6 månader. Sedan vidtar en 1.a tjänstgöring om 12 månader.

Detta ger något liknande en längre värnpliktsutbildning med en inbyggd valmöjlighet efter 3 månaders GMU att välja annat förband än det man gjort densamma på.
För Hemvärnets del ser jag att man genomför GMU+ 6 mån befattningsutbildning. Då tillförs Hv en individ som har längre utbildning än vad en vpl G hade på 90-talet.

Under dessa maximalt 21 månader utgår samma ersättning som under GMU d.v.s 4500 i dagpenning samt 4500 kr/ mån i skattefri tjänstgöringspremie som betalas ut först efter genomförd 1.a tjänstgöring och räknas från det att befattningsutbildningen påbörjas. Denna premie blir då 81 000kr.

När ca 6mån av 1.a tjänstgöringen återstår hålls ett utvecklingssamtal där individen och förbandet diskuterar dennes fortsatta engagemang. Detta kan utmynna i anställning som K eller T sjöman, soldat, att individen lämnar FM men krigsplaceras, engagemang i frivilligorganisation(Hv) eller att individen fortsätter till officersutbildning. Möjligheterna är många.

Den individ som genomgår fullständig militärtjänst utan fortsatt engagemang krigsplaceras i mellan 5-10 år med skyldighet att delta i KFÖ.

Vilka fördelar har då detta system:

  • Möjlighet till krigsplacering av personal
  • Bättre stabilitet i personalförsörjningen av sjömän och soldater
  • En rejäl premie som stimulerar till fullständigt genomförande(18x4500=81 000)
  • Möjlighet att hålla betydligt högre tempo i grundläggande utbildning p.g.a avsaknad av arbetstidsreglering.
  • Ett system som är tydligt för de sökande och ger en ordentlig premie.

Nackdelarna är att kostnaderna blir gissningsvis inte lägre än i dagsläget men kommer förhoppningsvis inte öka samt att ett antal styrande dokument måste omarbetas.

Vi har ett behov av att fylla våra fåtaliga krigsförband med personal, att ha hög beredskap och skapa en kader av kompetent personal inför det behov av tillväxt som vi vet kommer men inte när.
Detta måste lösas på annat sätt än genom plikt då varken det existerar brett politiskt stöd eller ekonomiska resurser för detta.

Håkan Lindberg

13 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Många kloka tankar, och HKV's utredare har även han tänkt liknande kloka tankar, läs sidan 24 här: http://issuu.com/whdesign.se/docs/artilleri_nr4_13
    Nu får vi se vart detta bär! Min förhoppning är FSU inbakad i en förlängd GMU följt av en BFU som genomförs med rekrytförmåner samt är differentierad i längd beroende av befattning. På detta sätt får vi billigare och bättre soldater! Finns även en vilja bland soldaterna att hålla tempot uppe efter GMU, något som effektivt hindras av arbetstidsregleringen, dock är det nog lämpligt att ha arbetstidsreglering för de som blir GSS/K efter GMU+BFU, man orkar inte med ett för högt tempo hur länge som helst..

    SvaraRadera
  3. Tack för länken H.
    Intressant och jag kan ju bara hålla med. Dock anser jag att man skulle behöva någon form av "morot" för att kunna behålla personalen i åtminstonde ett år efter avslutad befattningsutbildning.

    SvaraRadera
  4. Att behålla personalen ett år efter befattningsutbildning är generellt inte ett problem idag, problemet består i att GSS/K ej stannar i de kalkylerade sex åren samt att BFU'n är allt för kort, framförallt för GSS/T för vilka möjligheterna till kompletterande utbildning efter BFU är mycket begränsade.

    Som jag ser det finns det tre yrkesutbildningar efter genomförd GMU: OP, SOU eller BFU för att bli GSS. Under OP och SOU går man på rekrytförmåner, varför skulle då inte detta även vara gällande under yrkesutbildningen till GSS?

    SvaraRadera
  5. Men stopp här.

    Vi införde väl det nuvarande systemet för att en general lovade att det skulle bli både billigare och bättre än vpl-systemet?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså, vilken general var det ochnär?

      Radera
    2. http://www.officersforbundet.se/portal/pls/portal/docs/1/10019.PDF

      Radera
  6. Otroligt! Att fortsätta efter 3 månaders kaffepengar med en sämre ersättning än en snabbköpskassa, McDonaldsanställd eller väktare skall altså lösa problem, dessutom kopplat med en krigsplacering på 5 -10 års plikt att delta i övningar, är sannerligen en lösning!

    Varifrån kommer dylik idioti?

    Om man ska ha människor på trista jobb får man välja mellan att betala dem bra, eller få skit personal. Att vara indian är inte toppenjobbet för de flesta, om man ska hålla på med simulerade anfall och försvar i åratal. När militären och politikerna hittade på att Sverige "försvaras" långt borta, uppfann de ansvariga även en automat. För att locka äventyrsbenägna och enkla individer, måste du erbjuda utlandstjänst. Om du inte har någon, måste du skaffa en "utlandsinsats för att säkra Freden".

    Situationen är väldigt lång från ett försvar (av hemlandet).

    SvaraRadera
  7. När vi hade värnpliktssytemet var det många som önskade at vi kunde behålla vår personal som sjömän och soldater i två-tre år efter muck just för att ha beredskap för insatser inom och utom landet. Att vi hade en försvarsmakt som behövde 3-4v efter moblisering för att bli stridsduglig eller att det tar 9 månader att skicka FN-trupp till en akut krishärd utomlands.Det kändes väldigt oacceptabelt.

    Försvarsmakten är ett verktyg för politikerna som samhället betalar för. Då måste man kunna använda organisationen. För att kunna göra det måste det finnas kompetent personal på plats. När det gäller ersättningar etc så tror jag att de många unika erfarenheter för den enskilde som FM kan erbjuda ur ett "mjukt" perspektiv är så pass mycket värda att man kan under en kort period av sitt liv kan stå ut med 9000 skattefritt/mån. Fri mat, boende och resor. Vill man ha ett bra insteg på arbetsmarknaden och samtidigt göra en insats för landet så tycker jag att detta är en bra lösning
    Jag vill att vi skall koncentreara oss på att lansera ett bra "grundpaket" som ger en biljett in i en försvarsmakt med många utvecklingsmöjligheter och känslan av att göra en rejäl insats för konungariket och världssamfundet.

    I en ideal stat så vore riket säkerhet ett ansvar för alla medorgare som är dugliga därtill men det förutsätter en riktig allmän värnplikt med utbildning mot krigsbefattning och mycket regelbunden repetetitionsutbildning i kombination med mindre stående förband för snabbinsats. Tyvärr är detta en total ekonomisk utopi just nu och därför måste vi laga efter läge och acceptera att vi får nöja oss med de stående förbanden som genomför insatser och vilket man inte får förglömma utgör en rejäl kader av resurser för att kunna med ge rejäl tillväxt efter aktivering av värnplikten.

    SvaraRadera
  8. Vi inför det amerikanska systemet utan att vara beredda att betala för det. Att det inte skulle komma att fungera måste ju vara den största överraskningen sedan Peter Jöback kom ut ur garderoben.

    Suck.

    SvaraRadera
  9. http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18329413.ab

    SvaraRadera
  10. 4500 kr/månaden?
    Vilket skämt,,,,,inte ens McDonalds eller Liedl hade betalat ut så låg månadslön till anställda.
    Teoretiska uträkningar och nostalgiska drömmar om hur mycket bättre och billigare det var förr förefaller ej att vara särskilt 2014 aktigt utan mera unken kalla kriget doft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skattefritt, plus fri bostad och fria måltider.

      Radera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.