söndag 7 februari 2010

Mördande reklam? Uppdaterad 2010-06-15


Har du det som krävs för att bli officer?


Försvarsmakten har genom åren haft briljanta rekryteringskampanjer. En av de senare har till och med vunnit ett prestigefullt pris. Genom finurliga tankenötter så har man väckt nyfikenhet och intresse för officersyrket. "Har du det som krävs?" har varit den stående frågan.

Till beredskapsförband och Utlandsstyrkan så har man pumpat ut filmer och bilder på stiliga soldater som hjälper utsatta civila. Jättemysigt allt som oftast.

Tyvärr är inte verkligheten så mysig och väldigt sällan så är den som i reklamfilmerna. Försvarsmakten har tidigare fått kritik av Värnpliktsrådet och dess tidigare ordförande Ylva Forsberg för sin onyanserade marknadsföring som är nästintill vilseledande i sitt ljusblåa sätt.

Jag är rädd för att de senaste årens solskensreklam kommer att göra folk besvikna, folk som förväntar sig ett jobb där man gör bra saker för behövande i soliga länder eller löser kluriga uppgifter i modern infrastruktur.

Visst förstår jag att man ska lyfta fram det positiva men liksom Ylva Forsberg så önskar jag viss nyans i det hela. Försvarsmakten är en krigsorganisation, ingen biståndsorganisation. Det framgår ibland inte alls.

Vet folk som söker till officersyrket eller förbanden vad jobbet egentligen innebär? Vad vet sökanden till Afghanistaninsatsen egentligen om hur uppgiften ser ut och i vilken kontext den ska utföras?

Det var tydligen ett flertal ex-NBG:are som hoppade av väl framme i Mazar. De upptäckte ju att det var farligt och ville därför inte vara med längre. Ganska dåligt men kanske ett utfall av en kombination av marknadsföringen och en bristfällig mental förberedelse?
Jag tror att folk inte förstått att "konserverad gröt" inte är så smakfullt som reklamen påbjöd utan blev väldigt besvikna när de upptäckte det.

En viktig grund för framgång är relevanta ingångsvärden med rätt ställda förväntningar och dryftade farhågor. Om inte det är omhändertaget så är risken för besvikelse och stress stor, man gräver sin egen mentala undergång.


Jag hoppas att FM även fortsättningsvis gör intressanta och prisvärda reklamkampanjer eftersom FM behöver rekrytera. Dock så efterfrågar jag lite mer verklighet i dessa. NBG08-reklamfilmerna var i rätt riktning och jag önskar att man byggt på dem med lite "soldat-vardag". Då kan vi få rätt personer med rätt förväntningar att söka och även minska risken för personalens psykiska hälsa.


Uppdatering 2010-06-15:

Nu har även övriga Sverige vaknat:
Chefsingenjören
Wiseman
Borneo
Väpnaren
Svd

Jag hoppas att någon på HKV tar till sig detta!

3 kommentarer:

  1. Senaste åren så har trenden i FM varit att stärka och utveckla varumärket (både FM som helhet och även förband). Det är viktig is sig, jag anser att fokus ligger lite väl mycket på just varumärke och väldigt, väldigt lite på produkt.
    Detta verkar dessutom alltmer smitta av sig på personalen. Image är viktigare än kompetens och färdighet.

    Å andra sidan - det var inte bättre förr, det var bara annorlunda.

    SvaraRadera
  2. Nä cynisk. Allt tål inte "double talk". Jag kommer ihåg när vi skrattade åt Sovietunionens dubbla språkbruk, där det som sades fick översättas till vad man menade.

    Nu är vi själva där.

    SvaraRadera
  3. Nu har även media vaknat. Svd belyser i dag vad jag kallar "Mördande reklam". De väljer ordet "Bluffreklam" men i den här branschen så kan bluff bli mördande i och med yrkets speciella särhet att folk tas av daga till och från.
    Läs på http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bluffreklam-ska-locka-unga-till-forsvaret_4865061.svd

    och läs även på Chefsingengören:
    http://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/06/all-publicitet-ar-god-publicitet.html

    SvaraRadera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.