fredag 26 februari 2010

Överskott

I dagens SVD skriver man: "Försvaret har vänt underskott till rekordöverskott. Förra året blev det ett plus på 2,5 miljarder kronor."

Det är för mig helt otroligt.
Även Wiseman tar upp det på sin blog men jag känner ändå att jag måste skriva av mig.

Försvarsmakten har alltså kunnat spara 2,5 miljarder kronor under 2009.
Under samma tid så har HKV angett i svar på förbandens hemställan om att anställa personal, att Försvarsmaktens ekonomi är ansträngd. Därför har inte förbanden kunnat anställa för att kunna upprätthålla ordersatt produktion. Man har tvingats att dra ner på service på skjutfält och sänka ambitionsnivån på utbildningen av soldater för att spara pengar.

Jag kan för mitt liv inte förstå att Tolgfors kan gå ut med de här uppgifterna. Det är ett slag i ansiktet på oss som jobbar i Försvarsmakten. Vi får inte ut den utrustning vi behöver, vi måste snåla på ammunitionen under missionsutbildning och vi kan inte öva så mycket som egentligen skulle behövas. Vi åker på insats med en utbildning i ryggen som man snålat med. Ska det vara så? Nej skräp, hade Sverker Olofsson sagt. Han lämnar nu programmet Plus. Han är välkommen att skärskåda Försvarsmakten. Det skulle behövas någon som faktiskt talar om hur det står till.

Nu måste man ta tag i Högkvarteret. Det får inte fortsätta så här!

3 kommentarer:

  1. Cynisk !

    Du har många synpunkter på HKV - de flesta välbefogade. Jag anar dock att Du har ingen eller endast ringa erfarenhet av att jobba där själv. Rätt ?

    Nåväl, jag skall ge Dig min interiör av HKV.

    Alla förband har de medarbetare de har. En del kunniga - en del okunniga. En del engagerade - en del oengagerade. Tror Du det är någon skillnad förbandet HKV ? Svaret är jättenej ! HKV har sin beskärda del av oduglingar, alkisar, mytomaner och glidare.

    Vidare så var HKV tidigare en "främlingslegion" bemannad av förband & regionala staber på bemanningsuppdrag. Kritikerna menade att detta gav dålig kontinuitet. Sant - men den bristande kontinuiteten i HKV arbete påstår jag snarare berodde på dåliga rutiner för hur arbetet följdes upp och dokumenterades, varvid det var & fortfarande är gränsande till hopplöst att ha någon spårbarhet på HKV:s beredning av ärenden.

    Efter FB04 så skulle vi alla bo där vi jobbade eller jobba där vi bodde. Pendlingskostnaderna skulle reduceras. Detta innebär att det inflöde av friska ideér och erfarenhet "från fältet" inte längre finns i samma omfattning i HKV idag. Personalen där är nästan den samma år ut & år in.

    Det största problemet är dock ledarskapet. Det finns otroligt många kunniga & högt kompetenta medarbetare i HKV. Det dåliga ledarskapet i HKV omöjligör dock några synergier av denna kompetens & kraft. Istället präglas vardagen av interna maktkamper, revirpinkeri och ett inte obetydande brist på grundläggande kompetens inom sakområdena på ledningsnivå.

    Summa Kardemumma - gnäll gärna på HKV, men dra inte alla medarbetare i HKV över samma kam. Lev värdegrunden och efterfråga ledningens Öppenhet, Resultat & Ansvar. Ställ ansvariga generaler, amiraler & direktörer till svars för sin oförmåga & bristande ledarskap. Ära gärna de medarbetare som trots kompetens & klarsynthet aldrig eller sällan får gehör för sitt arbete och som kroknar på vägen.

    SvaraRadera
  2. Hmm. FM har inte förstått att det egentligen inte är besparingar man är ute efter, utan att få mer för pengarna. Man ska inte dra ner på resultaten, utan göra samma sak fast effektivare.

    SvaraRadera
  3. @Anonym
    Helt rätt att jag inte jobbat särskilt mycket på HKV men utan insyn är jag inte.
    Jag vet att det finns mycket dugligt folk där som jobbar häcken av sig, inte sällan gratis dessutom.

    När jag skriver "HKV" så ska det läsas som "HKV-ledning", dvs de ledande skikten SAMT den ordning som man jobbar efter, systemet helt enkelt.
    En enhet eller avdelning är sällan bättre än sin ledning.

    SvaraRadera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.