tisdag 5 juni 2012

Chefstombola och skandal - Uppdaterad

Under rubriken "Nya chefer utnämnda" annonserar Försvarsmaktens högkvarter HKV en rad nya placeringar för generaler.

Arméinspektören Berndt Grundevik blir tjänsteförrättande Insatschef, vilket är intressant. Var ordinarie C INS håller hus är inte tydligt men det verkar vara något långvarigt eftersom hans ställföreträdare Anders Brännström inte blir tjänsteförrättande utan i stället tar över Grundeviks jobb som Arméinspektör. Vinnare i den karusellen är Armén.

På Produktionsstaben PROD sker också förändringar:
"Bengt Svensson utses från och med i dag till ny chef för förbandsproduktion och befordras samtidigt till generalmajor. Stefan Andersson utnämns till ny chef för produktionsstabens arméavdelning.
Nuvarande chefen för förbandsproduktion Gunnar Karlson tar fram till oktober över som omstruktureringsledare efter Patrik Dahle, som efter semestern lämnar Försvarsmakten för civil anställning. Gunnar Karlson blir sedan ny chef för Must, den militära säkerhets- och underrättelsetjänsten, som tidigare kommunicerats."

Att generalen Dahle lämnar mitt under brinnande omstrukturering är inget annat än en skandal. Omstruktureringen är den viktigaste händelsen för Försvarsmakten sedan värnplikten lades till handlingarna. Den innebär att all Försvarsmaktens personal ska omplaceras till befattningar som matchar deras kompetens. Ett antal individer kalkyleras hamna utanför och därmed får de söka nytt jobb utanför FM. I omstruktureringen ingår också att officerare hamnar på specialistofficersbefattningar med oklar framtid. Ska de omgaloneras? Hur blir deras löneutveckling?
Och nu lämnar den ytterst ansvarige sin post.

Dahles avhopp har liknats vid Francesco Schettino befälhavaren som lämnade sitt sjunkande skepp M/S Costa Concordia. Schettino åtalades för sitt agerande.
Liknelsen är inte helt främmande för mig. I höst ska omstruktureringen vara klar och det handlar alltså inte om någon längre tid som Dahles civila arbetsgivare skulle behöva vänta. Avhoppet skickar kraftfulla budskap inom Försvarsmakten:  Att ansvariga lämnar innan uppdraget slutförts tolkas som att omstruktureringen går dåligt och att framtiden inte ens är ljus för generalsskiktet. Agerandet skapar INTE förtroende för processen och för generalerna.


Uppdatering 14:00:
Det visar sig att Grundevik och Brännström byter plats. Grundeviks kommande tjänst är tjänsteförrättande ställföreträdande insatschef. "Ställföreträdande" fanns inte med i ursprungsversionen av artikeln på försvarsmakten.se, därav min tidigare fråga angående Silwers varande. Tack INFODIR Lagersten för infon.
Varför man gör en rockad med generalerna vore på sin plats att kommunicera.

/C

63 kommentarer:

  1. Tror inte vi skall sörja Dahles sorti alltför mycket, utan önska både honom och hans nya arbetsgivare ISS lycka till - det kommer de att behöva båda två....

    SvaraRadera
  2. En liten rättelse till ditt inlägg.

    Vid insatsstaben finns idag en chef och en ställföreträdande chef.

    Anders Brännström, idag ställföreträdande insatschef, tillträder den 13 september som ny arméinspektör.

    Berndt Grundevik, idag arméinspektör, blir från samma datum tjänsteförrättande ställföreträdande insatschef.

    Anders Silwer kommer liksom idag vara insatschef.

    För övrigt tycker jag du målar fan på väggen. Det viktiga i omstruktureringen är konsistens och tydlighet från omstruktureringsledaren (oavsett person) via förbandschef till den enskilde. Olika alternativ har vägts mot varandra och att Patrik Dahle lämnar över till Gunnar Karlson är den lösning som funnits vara den bästa under det intensiva skede som återstår.

    Personligen tycker jag det är tråkigt att Patrik slutar men är övertygad om att Gunnar, med den kunskap som tidigare befattning fört med sig, kommer att kunna fullfölja arbetet utan att omstruktureringen påverkas.

    Erik Lagersten
    INFODIR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för informationen Erik.

      Fan på väggen behöver jag inte måla eftersom hin håle redan fanns i strukturtapeten i befälsrummet.
      Jag tycker att det finns anledning för HKV att ta till er reaktionerna på avhoppet. Det är inte bara jag som finner det märkligt utan det var den stora snackisen igår. Ord som "fanflykt" och andra mindre smickrande hördes i korridorerna.

      Radera
    2. Det verkar som det sitter lite GBG-humor i strukturtapeten också...

      Möjliga reaktioner och konsekvenser för omstruktureringen har självfallet funnits med i de alternativ som diskuterats. Jag kommenterar inte enskilda överväganden men konstaterar att det har varit fråga om vilja till mycket stort ansvarstagande från samtliga inblandade och att det är myndighetens bedömning som varit vägledande för slutgiltigt beslut.

      Erik Lagersten
      INFODIR

      Radera
    3. Bäste informationsdirektörn...

      Som ingående i allmogen finner jag det synnerligen märkvärdigt att lotteriföreståndaren kastar in handduken en kvart innan dragningen ska ske....

      Lotteriföreståndaren har ju hittat på tävlingsreglerna och riggat maskinen...

      ...och så drar han som en avlöning just innan dragningen ska ske...

      Sett ur ett allmogeperspektiv så finns det bara tre tänkbara skäl till lotteriföreståndarens snabba sorti:

      - Han är rädd för att få sitt rykte fläckat om - eller snarare när - allmogen upptäcker att lotteriet är riggat

      - Statens kontrollant har upptäckt att lotteriföreståndaren har båda fötterna i dragspelet och att framtagen jackvegas-maskin inte är tillfyllest. Det kan även tänkas att statens kontrollant inte är helt nöjd med tävlingsreglerna...
      d.v.s. lotteriföreståndaren har fått ett erbjudande han inte kunde tacka nej till...

      - Lotteriföreståndaren tror egentligen inte på det riggade lotteriet och lämnar därför över dragningen...

      Nu är egentligen det konstiga att statens kontrollant i form av högste chefen för svenska spel - förlåt Försvarsmakten - låter lotteriföreståndaren slippa ur greppet så lätt...

      ...vilket får en att dra slutsatsen att lotteriföreståndarens snabba sorti snarare beror på ett erbjudande som han inte kunde tacka nej till, ja alltså ett erbjudande från statens kontrollant som han inte kunde tacka nej till vill säga...

      Vem vill ha ett avsked på grått papper i CV:t...

      ...för att ta fram en lotterimaskin utan säkerhetslösning som inte är ackrediterad gör man inte som lotteriföreståndare...

      ...och "blyertsbemanning" år 2012 enkom för att lotteriföreståndaren inte följde de regler som svenska spel - förlåt Försvarsmakten - har att följa är t.o.m. ur ett almogeperspektiv lite pinsamt.

      Tursamt nog för statens kontrollant är kommande chef för must utsedd till ny lotteriföreståndare...

      ...och det vore väl märkligt för att inte säga lite udda om även denne föreslog införskaffandet av en jackvegas-maskin som vare sig var ackrediterad eller innehöll erforderliga säkerhetslösningar...

      Som kontrast kan nämnas att en sergeant (rätta mig om jag har fel) ur allmogen, anställd vi H.M Konungens eget regemente blev anmäld för att sergeanten kastat pappret med kryptonycklar till sin Ra 180 efter slutförd övning...

      ...och inte lämnat in det som statuterna säger.

      Ur ett allmogeperspektiv ter det sig mer allvarligt att ens tänka tanken att föreslå en icke ackrediterad lotterimaskin utan någon som helst säkerhetslösning...

      ...och i denna maskin mata i all anställd personal med CV

      Men i slutändan brukar ju allmogen alltid bli lurad....

      ...och nitlotter finns det gott om i tombolan...

      Radera
  3. Gustav Wasa sa...

    Anders Silwer är nog kvar?

    Det är tjänsteförrättande ställföreträdande insatschef som Berndt Grundevik blir i höst.

    Att det är tjänsteförrättande och inte ordinarie kan ha att göra med Grundeviks kommendering till NNSC i Korea.‏

    SvaraRadera
  4. "Klumpig" är en konsistens som känns passande.

    SvaraRadera
  5. Det är väl inget ovanligt att chefer byter positioner, det nya nu är väl snarare att de går till verksamhet utanför FM. Efter år av prat om att lämna plats till yngre, inte värma stolar, pensionserbjudande mm är det väl snarare i linje med FM syn på personal. Avhoppen torde bli ännu fler efter den 7 september och "erbjudandet" i brevform.

    SvaraRadera
  6. Är Lotteriinspektionen informerad?

    Finns något samband mellan behovet att skifta OL och det faktum att 54 § lotterilagen (1994:1000) föreskriver att den som uppsåtligen eller av oaktsamhet anordnar lotteri kan dömas till böter eller fängelse i sex månader?

    Vad säger Notarius Publicus?

    SvaraRadera
  7. Kanske är det så enkelt att Dahle fick ett intressant jobberbjudande och att ÖB tycker det är viktigt den som leder bemanningen också finns kvar när organisationen intas nästa år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget är enkelt i Försvarsmaktens stora tombola!

      Tävlingsregler och maskiner ändras stup i kvarten...

      ...och räcker inte det så byts lotteriföreståndaren ut fem i tolv...

      ...och för att göra dragningen lite mer spännande så nekar man förtida pension för vissa "ounbärliga" individer då åldersstrukturen inte längre tycks spela någon roll...

      ...att sedan dessa nekade individer drar som Dahle om fyra år tcks inte spela någon som helst roll...

      ...men kissar man i fickan när det är minus 20 grader så är det ju varmt en liten stund....

      Tur att blivande C Must har kapacitet...

      ...för det är många CV som ska läsas....

      Skål kosmonauter!

      ...vill minnas att Arne Anka uttryckt sig så - och detta torde vara en lämplig hälsningsfras när FML sammanträder...

      ...för vad mer kan gå snett...?

      Radera
  8. InfoDir. Erik Lagersten - handen på hjärtat, skulle du vilja att dina barn blev behandlade av sin arbetsgivare som FM behandlar sina anställda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den frågan ska vi ställa till ÖB och PERSDIR, om vi har någon?

      Radera
    2. Det var en rolig och tankeväckande fråga. Den skulle jag vilja besvara genom ett inlägg här på bloggen om Cynismer tar emot det om ett par dagar. Jag tror att jag i inlägget tar min utgångspunkt från erfarenheter från it- och riskkapitalbranchen och lite jämförelser med annan central statlig verksamhet.

      Återkommer i frågan!

      Erik Lagersten
      INFODIR

      Radera
    3. Du är välkommen med ett gästinlägg. Det är bara att maila.

      Radera
  9. Någon djärv som vågar gissa vad högste chefens "semesterhälsning" blir i år...?

    Eller räknar han med att resultatet av lotteridragningen är att betrakta som "semesterhälsning" trots att det inte delges förrän i september?

    SvaraRadera
  10. Om man utifrån att någon missat får upplysa om ett tänkvärt citat med viss komisk underton:

    "Försvarets sista fungerande verkansdelar blir väl Försvarets Hudsalva, en orkester och Högvakten / Sumatra"

    Klippt från Skipper http://navyskipper.blogspot.se/2012/06/forsvarsministern-svarade-inte-pa-en.html

    SvaraRadera
  11. Jösses. Maken till bittra anställda har sällan skådats. Om ni nu tycker att ni har världens sämsta arbetsgivare så byt då jobb. Nyss.

    Den vanliga ståndpunkten hos truppare är att det finns för många generaler. När en slutar är inte det bra heller.

    Kan ni se några poänger med omstruktureringen? Om inte - byt jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många som slutar i skrivande stund och fler lär det bli.
      Jag tror faktiskt inte att du anonym 23:07 verkligen vill betala för den kompetensförlust som nu sker.

      De vi anställda kräver borde vara självklarheter; mindre administration, bättre villkor för soldater och bättre ordning i Försvarsmakten.

      Och Ja, Försvarsmakten är på många sätt den sämsta arbetsgivare jag har haft, framförallt när det gäller synen på de anställda. Ingen annan arbetsgivare jag har haft har behandlat personalen så illa.

      Radera
  12. Vad ska jag betala? Jag och "några andra" bidrar med 40 Mdr och förväntar oss mindre gnäll och mer av konstruktiv kritik av de beslut som fattas. Om man bara gnäller så tycker jag inte att man ska få del av "mina" pengar utan bör söka en arbetsgivare som inte har försvaret av demokratin som uppgift.

    På vilken nivå börjar FM vara den sämsta arbetsgivare du haft? Plutonchef? Kompanichef? Bataljonschef? Regementschef? C PROD?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Entreprenören6 juni 2012 kl. 08:27

      Konstruktiv kritik går åt helvete redan på förbandsnivå kan jag meddela. Anledningen till att du inte ser den i en blogg beror på att man främst försöker lämna den typen av information på personal och planeringsmöten.

      Sedan ger man upp hoppet och börjar gnälla i bloggar istället.

      Radera
    2. @ Anonym6 juni 2012 00:30

      Inte bara 40 miljarder utan närmare 43 000 000 000 kr...

      Sen är ju frågan om du är nöjd med vad du får för pengarna...

      600 man som åker runt i grupp i långtbortistan och jagar beväpnade bönder

      5 flygplan i Italien

      En stor båt som jagar f.d. bönder och fiskare som leker pirater

      Pappersförband bemannade med f.d. värnplitiga ur "magasinet" - förband som inte ens i planeringen är tänkt att samövas.

      Ett tyskt s.k. "stödsystem" vars kostnad i rena pengar med råge passerat 5 000 000 000 kr - och räkas probuktionsbortfall och arbetstid in så mångdubblas siffran. Output så här långt är en icke fungerande reservmaterielförsörjning och för personalen en administrativ pålaga som man inte skojar bort...

      Kustkorvetter som spräckt projektbudgeten många gånger om och fortfarande inte är operativa...

      Et näst intill obefintligt ledningssystem i markförbanden - där miljarder och åter miljarder pumpats in i utveckling av ett nytt ledningssystem som trots att det är under leverans vare sig testats eller verifierats fullt ut - d.v.s. FM köper en Power Point-lösning.

      ...och listan kan göras längre!

      Vi som är längst ut på linan är också skattebetalare - och vi ser vad som levereras för pengarna, och personligen är jag inte det minsta imponerad.

      Jag är inte heller imponerad av våra politiker som inte ens bemödar sig med att granska de glättiga presentationerna som FML levererar - än mindre att utkräva ansvar när det visar sig att de glättiga bilderna inte överlevde kontakten med verkligheten.

      Hade Sverker Olofsson varit kvar i plus och börjat granska FML:s glättiga trycksaker och rekryteringsbroschyrer är jag övertygad om att han skulle gått i självspinn och förpassat hela FM till den röda tunnan....

      Så frågan är om du Anonym 6 juni 2012 00:30 är nöjd med vad FM leverarar...?

      Jag är det då inte!

      Radera
    3. Mindre gnäll och konstruktiv kritik sa du:

      Till att börja med så är det inte så enkelt att lämna konstruktiv kritik i efterhand när alla beslut redan fattats på förhastade och lösa grunder. Men jag ska försöka ge det en chans.

      1. Framför allt det uppskruvade tempot i FM ledning är enligt mitt sätt att se en av hörnpelarna i att det blivit sådant kaos. Mitt förslag är att ta en timeout och försöka reflektera över situationen i lugn och ro. Med timeout menar jag tex att tillfälligt avstå från nya utlandsuppdrag eller större projekt. (Jag vet att FM kanske inte själva har beslutsrätten i detta) Kommunicerar ÖB ut detta till sina anställda på ett bra sätt tror jag att allmogen är villig att acceptera att man måste göra halvhalt.

      2. Och när jag ändå är inne på ÖB:s kommunikation. Erik Lagerstedt tycker jag gör ett mycket bra jobb och som oförskyllt tvingas stå i skottgluggen för dom snedsteg som generalerna och deras rådgivare gör. Det är dags att ÖB själv, som den stora ledare han borde vara, blir mer synlig och kommunicerar ut sina beslut och motivet bakom dessa. Med synlig menar jag inte att han skall låta sig intervjuas i radio & TV eller klippa blågula band utan att han helt enkelt är den chef som leder och motiverar sin trupp till att göra sitt bästa. En chef fri från prestige och som kan erkänna att saker och ting inte blev som tänkt samtidigt som han knyter näven i fickan. En chef som tar ansvaret och inte låter en informationsdirektör stå och ta allt skit själv.

      3. Återkommer till detta med den allmänna stressen. Dom senaste stora projekten som genomförts i FM har alla haft en gemensam nämnare. När förvirringen varit som störst över något som gått galet har man hela tiden basunerat ut mantrat: "Om du inte vet. Fråga din närmsta chef". Kruxen har varje gång varit att denna "närmsta chefen" har varit lika förvirrad och ovetande som medarbetaren med massvis med irritation som följd av detta. Har en högre nivå skickat ut direktiv eller order om något som inte blivit helt lyckat så peka inte på någon annan som måste äga problemen.

      Jag skulle kunna orera vidare men nu känner jag att jag fått avreagera mig lite iaf.

      I övrigt förstår jag inte huvudsyftet med FM Vind. Merparten av frågorna handlar om den närmsta chefen och förbandet. Lösningarna och problemen sitter högre upp i hierarkin!

      Radera
  13. Lagomt bitter löjnant6 juni 2012 kl. 00:52

    Anonym 00:30
    Klyshan "världen bästa jobb men världens sämsta arbetsgivare".. en klysha som det tyvärr ligger mycket sanning.. Varför många officerare är bittra och griniga är för att så pass man brinner för sitt jobb samtidigt som rovdriften är total.. Då blir man grinig och bitter.. Och ja, många dugliga officerare skjuter faktiskt ut sig på grund av man orkar inte med arbetsgivaren på många nivåer..

    SvaraRadera
  14. Är det någon som har träffat på någon som faktiskt har sagt typ: "Fan, PRIO funkar ju helt ok ändå", eller "Den här omstruktureringen verkar bli bra". Alltså n-å-g-o-n. Som inte är ironisk. Och nykter.

    SvaraRadera
  15. Ja herregud...
    Alla här har ju så rätt, så rätt.
    Ofta finns det ju förklaringar till att saker blir som de blir och orsaker till de beslut som fattas.
    Jag tror att om FML och HKV kunde bemöda sig att i all enkelhet och korthet förklara vad fan de håller på med och varför det blir som det blir så skulle det dämpa frustrationen, ilskan och uppgivenheten avsevärt för oss längst ut på linan.
    ÖB har faktiskt ju faktiskt en nypa ledarskap i sig. Det börjar bli dax att använda den. Och sen kanske stärka upp eller få ordning på interninfon i FM och kommunicera med personalen. Fixa ett veckobrev på Emil eller nått, twittra, ang. sånt vi faktiskt är intresserade av och va ärliga. Låt oss få veta att ni vet hur det är ställt med administrationen, mtrlförsörjningen, omstruktureringen, långsiktigheten, personaluppfyllnaden osv.
    Märkligt nog har jag faktiskt nån form av nyvunnen respekt för Lagersten men kom igen... Ta ett steg tillbaka och kolla vad ni håller på med. Det kommer bli uppenbart vad som akut behöver rättas till.

    SvaraRadera
  16. Oj oj vad ni gnäller...Jag har erfarenhet av fler arbetsgivare än försvarsmakten och kan mycket tydligt klargöra att maken till gnällgäng är svårt att hitta. Kan gissa att det är det tema som infodirektören kommer att skriva om i sitt gästinlägg.

    Välj vilket landsting som helst och ta reda på vad medarbetare får veta om de faktiska orsakerna till budget, chefs och organisationsfrågorna så kommer ni att förstå att ni i allt väsentligt har en bra arbetsgivare.

    SvaraRadera
  17. Tja?

    Ett landsting har trots allt ett tydligt uppdrag (som måhända kan vara svårt att nå på ett bra sätt med givna resurser)

    Hur är det med FM - hur ser dess gemensamma värdegrund ut?

    /NN

    SvaraRadera
  18. @ Pellefant

    Ska jag tolka det som att du är fullt nöjd med vad du och resterande skattebetalare får för 43 000 000 000 kr per år...?

    Jag som skattebetalare är då inte nöjd med vad som levereras - jag vet dessutom - till skillnad från dig (?) - hur pengarna används och vad som levereras.

    Det finns inte en skattebetalare som accepterat att ett landsting fungerat lika illa som FM gör idag.

    SvaraRadera
  19. @Trident:
    -Nej inte helt nöjd, men i artikeln var kontextet "Chefstombola och skandal". Artikelförfattaren och många kommentatorer tar till stora ord såsom fanflykt och "...Försvarsmakten är på många sätt den sämsta arbetsgivare jag har haft, framförallt när det gäller synen på de anställda. Ingen annan arbetsgivare jag har haft har behandlat personalen så illa..."

    -Kostnaden för landstingen är betydligt högre än för försvarsmakten och allmänhetens nöjdhet med landstingen är i paritet med försvarsmakten.

    @Anonym
    -Landstingen har inte tydligare uppdrag än försvarsmakten.

    -Det där med att styra med värden och värdegrund är överskattat, subjektivt och fungerar inte i praktiken. Min gissning är som med andra "buzzwords" att de kommer att glömmas efterhand som nya påhitt kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska villigt erkänna att jag inte jobbat åt Landstinget och att min erfarenhet av Landstingens verksamhet är dålig. Som kund/patient får jag intrycket av att Landstingen är i princip lika DÅLIGA som Försvarsmakten.

      Att Landstingen är dåliga minskar inte FM:s effekt på personalen.


      Mina civila arbetsgivare har alla haft en mer personalvänlig inställning, trots vinstkrav (eller på grund av?)
      Att FM har en bra ledarskapsutbildning må vara sant men chefer tillåts inte utöva ett gott ledarskap.

      Radera
  20. Ni slår alla rekord i negativism. Fm har väl ingen som helst anledning att motivera sina chefsutnämningar på denna eller andra bloggar. Att Infodirektören för dialog med vissa av inläggen är förvånande. Sist men inte minst, om den som är Trident är officer tycker jag att vederbörande bör sluta omgående. Av en officer kan man förvänta sig någon form av etik och moral även om man är kritisk. Vi soldater har rätt till föregångsmän. Sök ett civilt jobb!!! Om du då visar samma attityd som dina inlägg kommer du gå på A-kassa rätt snart. Där återfinns många idag som skulle se sig som priviligerade om de vore i våra kläder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Jag ska formulera om mig...

      Som soldat borde du veta vad du med vapen i hand är satt att försvara d.v.s. Försvarsmaktens HUVUDUPPGIFT. Skulle du mot förmodan INTE veta detta så är det något allvarligt fel i systemet. VET du INTE varför du är anställd i Försvarsmakten så är nog det bästa du kan göra att byta jobb - för vare sig FM eller nationen är betjänta av att ha anställda som inte vet sin uppgift.

      FM:s huvuduppgift är inte att i grupp jaga beväpnade bönder i långtbortistan...

      Om du mot förmodan verkligen är soldat så blir jag lätt rädd...

      Rädd därför att det visar en attityd och kunskapsnivå som inte skulle ha passerat nålsögat - och om inte grupp och plutonchef uppmärksammat detta än är det ett än allvarligare systemfel.

      En officer likväl som en soldat har rätt till en åsikt - detta regleras i landets grundlag och det är just frihet, oberoende och demokrati som vi med vapen i hand är satta att försvara - oavsett om detta sker i långtbortistan eller på eget territorium.

      Har man inte ens denna basala kunskap så har man inget i Försvarsmakten att göra!

      Radera
  21. Givetvis ska man som anställd inom fm inte hä rätt till egna åsikter eller medelarfrihet! Särskilt inte egna initierade sådana! Oetiskt! Omoraliskt! Tänk vilken förödande bild detta kan skapa om sakers? tillstånd! Att sådant femtekolloneri kan förekomma inom vården, etc, är ju rentutav h-e-m-s-k-bara det hemsktt! Inför gamla hederliga metoder som ståndsrätt och deciminering! Bums! Då blir det allt ordning i soldattorpet! Minsann!

    SvaraRadera
  22. FM kostar skattebetalarna ca 43 miljarder kronor per år.
    Vad får vi skattebetalare för det?
    Ett välövat försvar som kan bevaka och försvara vårt land och våra gränser???

    Well, nu är det ju inte riktigt så... För dessa 43 miljarder får vi svenskar inget som helst skydd, FM har ingen som helst möjlighet att genomföra det FM är ålagda, dvs försvara vårt land och våra gränser.

    Försvaret är nämligen bara ett luftslott, ett korthus, en powerpoint-presentation. Nånting FML och ett fåtal politiker pratar så bejublat och stolt över, därför att FM´s ekonomi är i balans. Och i och med det så har vi också ett välövat, modernt och uppfyllt försvar, matriellt och personellt.

    Detta stämmer lika bra som att ett luftslott, ett korthus osv ÄR STABILA OCH TÄTA, som pallar vad som helst.... så länge det inte synas.... Och ni, syna vad ni verkligen betalar för, ni får inte ut mycke för dessa miljarder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste tyvärr meddela att du har fel. FM är inte ålagda att försvara våra gränser. Idag försvaras landet längs andra gränser, enligt rådande politik. Vad FM är ålagda att göra definieras av den svenska säkerhetspolitiken. Hur FM uppfyller sina åtaganden definieras inom försvarspolitiken. Därefter genomför FM sina åtaganden.

      Den säkerhets- och försvarspolitik du refererar till började avvecklas för 20 år sedan via riksdagsbeslut.

      http://cynismer.blogspot.se/2012/05/en-kommentar-fran-ww.html

      Om du har problem med den nya svenska säkerhets- och försvarspolitiken, gnäll inte på Försvarsmakten utan ta upp frågan med dina folkvalda, de som är valda av skattebetalarna för att definiera svensk politik inkl försvarspolitiken.

      Radera
    2. Därför har också TRIDENT fel. Enligt rådande politik ÄR FM huvuduppgift att genomföra insatser utomlands tillsammans med andra. Vi kan ha en avvikande uppfattning, men det är inte vi som har mandat att formulera vad som är FM syfte och uppgift. Det mandatet har vi som medborgare och skattebetalare delegerat till våra representanter i den nationella politiska församling som är riksdagen. Påverkas genom val, inte genom att stoppa huvudet i sanden och tro att "min" politik är självklar. Medborgarnas politik är definierad av riksdagen. Det svenska territorial- och totalförsvaret började nedrustas via beslut i riksdagen 1992 och de sista stegen togs i försvarsbeslutet 2004. Dagens försvar är utformat mot, och tillräckligt bra för, den nu gällande säkerhets- och försvarspolitiken. På sikt måste antingen politiken/uppgifterna eller resurserna justeras. Det finns idag ingen som helst politisk vilja att återinföra ett självständigt svenskt territorialförsvar. Det är inte Försvarsmaktens problem utan väljarnas.

      Radera
    3. Mycket har jag läst med detta tar priset...

      Jag hoppas vid min gud att vissa kommenterande individer INTE är anställda i Försvarsmakten - för då finns det ett betydligt större problem än jag befarat.

      För att citera lite ur FM verksamhetsidé vars upprinnerlse är de uppgifter som FM fått av riksdag och regering:

      "Försvarsmakten ska förebygga och hantera konflikter och krig, ytterst genom väpnad strid. Försvarsmakten ska enskilt och tillsammans med andra länder, myndigheter och organisationer och med tydligt insatsfokus:
      Försvara Sverige, värna svenska intressen och främja säkerheten genom insatser på vårt eget territorium, i närområdet och globalt.
      Upptäcka och avvisa kränkningar av det svenska territoriet och i enlighet med internationell rätt värna Sveriges suveränitet och nationella intressen i områden utanför detta.
      Med befintliga förmågor och resurser vid behov bistå övriga samhället.


      Stommen i verksamhetsidén – försvar av territorium och medborgare är varaktig. Men de förändringar som skett de senaste åren är ändå mycket genomgripande och påverkar Försvarsmaktens verksamhet i hög grad."

      Jag tror inte det behövs utterligare kommentarer - för den som tror att FM:s huvuduppgift är att i grupp jagar beväpnade bönder i långtbortistan är helt enkelt för dum för att begripa helheten.

      Radera
    4. @Trident
      Inledningsvis vill jag påtala att du har en synnerligen otrevligt debatton och det är sannolikt en anledning till att ganska få överhuvudtaget bemödar sig att argumentera med dig. Både debatten och du skulle tjäna på att du är lite trevligare och använder mindre förklenande uttryck om både meningsmotståndare och Afghanistaninsatsen.

      Åter till sakfrågan. Texten du refererar till beskriver tydligt ett "både och"-perspektiv. Alltså nationella och internationella insatser. Man kan välja att göra olika tolkningar av texten och det är uppenbart att du lagt störst vikt vid orden "Försvara Sverige..." och "...eget territorium". Andra lägger mer vikt vid de delarna som är relaterade till internationella insatser. För att få fram vem som gör rätt viktning på orden så får man gå tillbaka till politiska beslut.

      Läser du propositionen "Ett användbart försvar" i sin helhet och de efterkommande politiska styrningarna så är det för mig svårligen begripligt hur man kan få det till att FM huvuduppgift är att här och nu kunna försvara Sverige mot ett storskaligt angrepp vilket är vad du antyder.

      Radera
    5. Så politiska styrningar och verksamhetidé är inget att bry sig om...

      "Stommen i verksamhetsidén – försvar av territorium och medborgare är varaktig"

      Måhända Sverkers eget hittepå...?

      Varför FM genomför internationella insatser tycks vissa inte ha reflekterat över - för då hade den här debatten inte funnits.

      Sen vad FM gör här och nu är en helt annan sak - FM:s huvuduppgift är solklar, helt utom allt tvivel och kan inte missuppfattas!

      Jag har heller aldrig skrivit ett enda ord om något storskaligt angrepp - noterbart är dock inom vilken ram årets Brigstri utspelar sig, varför det läggs så stor kraft på att återta förmågan att uppträda i brigad och AI:s utspel.
      Ordet "expeditionär förmåga" används inte heller lika flitigt längre (om alls...), och flera politiska partier vill minska mängden GSS/K...

      Personligen tycker jag detta indikerar vilket håll pendeln svänger åt och det är inte åt att i grupp jaga bönder i långtbortistan.

      Här och nu kan FM med nöd och näppe hålla en styrka om 600 man i Afghanistan, vi kunde ha 5(!) JAS igång i Italien, och vi kunde med vårt enda(!) stora fartyg jaga bönder och fiskare som lekte pirater. Det är detta lilla som våra uppdragsgivare får för sina 43 miljarder per år. Jag undrar hur länge till de accepterar att inte få mer.

      Att det sedan i organisationen finns ett uppenbart utbildningsbehov är djupt beklagligt. Om inte annat så kommer huvuduppgiften att framgå med all önskvärd tydlighet 2014 när vi slutar jaga beväpnade bönder i långbortistan.

      Radera
    6. Politiska styrningar är precis det som vi ska föja. Hur i hela friden lyckades du få det till att jag påstod annat?

      Din tolkning av våra politiska styrningar är dock felaktig. Du romantiserar tillbaka till en tid där vi faktiskt hade resurser inom armén för att genomföra storskalig strid inom landet. Den tiden är förbi. Vitala funktionsförband saknar kapacitet och numerären på manöverförbanden är inte avsedd för detta. Enda anledningen att alla förmågor fortfarande finns kvar är att man ska kunna återuppbygga en kapacitet vid en kraftigt försämrad omvärldsutveckling. Vi är inte där än.

      Intill den dagen kommer då vi åter måste rusta så är FM huvuduppgift att utgöra ett säkerhetspoliskt verktyg som huvudsakligen kommer nyttjas i internationella insatser för att stärka alliansen med de som vi framöver kan komma att behöva undsättning från.

      För övrigt har du några direkta faktafel i ditt inlägg. Vi har inga problem med att hålla 600 man i Afghanistan personalmässigt. Vi klarar av att ha avsevärt fler insatta när det gäller tillgång till personal. Vi löser dessutom fler uppgifter i Afganistan än vad du insinuerar. Se till att ta dig dit och gör någon nytta istället för att ständigt uttrycka dig nedlåtande över det vi gör.

      Radera
    7. Jaså? Inga problem?

      Ja - skyttesoldater växer på träd men det finns befattningar som inte är lättrekryterade, och helikopterbesättningar med markpersonal ska vi inte prata om. Vill minnas att det börjat tvångskommenderas nu...
      Fem flygplan i Italien fick nästan hela flygvapnet att gå på knäna.

      ...och visst - det är ju inga problem i Försvarsmakten för vi har ju 14 sökande till varje plats för att säga som vår nye försvarsminister.

      Dröm du på om att vi kan ha större förband ute - för det blir inte mer än en våt power point-dröm.

      Jag skulla bara vilja ha din tolkning av:

      "Stommen i verksamhetsidén – försvar av territorium och medborgare är varaktig"

      Personligen kan jag ur detta inte någonstans tolka in att huvuduppgiften är att jaga beväpnade bönder i långtbortistan - men måhända kanske jag har fel...

      "Intill den dagen kommer då vi åter måste rusta så är FM huvuduppgift att utgöra ett säkerhetspoliskt verktyg som huvudsakligen kommer nyttjas i internationella insatser för att stärka alliansen med de som vi framöver kan komma att behöva undsättning från."

      I vilket politiskt styrdokument till FM hittar du detta? Eller återfinns denna idé i något av FM:s interna styrdokument? Här och nu, insatsberedda förband fullda med både materiel vid utgången av 2014 hette det 2010 - nu står det väl skrivet i stjärnorna när personalen infinner sig, och OM vi har råd att köpa materiel.

      Återtagandetanken gick i graven med förra försvarsbeslutet - då fanns det åtminstone personal men inte materiel- nu har vi varken eller.

      Vill minnas attt majoriteten av svenska folket visade sig vara mot anslutning till Nato, och det tar årtionden innan någon politiker vågat vända den opinionen. Den Tolgforska ensidiga solidaritetsförklaringen är dessutom ett stort skämt - vi har helt enklet inga förband att skicka.
      Så är alliansen du nämner PfP - elller har den svenska regeringen ingått någon allians som jag har missat. PfP är för ävrig ingen allians utan ett samarbetsorgan.

      Afghanistaninsatsen tror jag inte en sekund på. Det är misstänkt likt ett krig i Indokina på 60-talet, och nu flyr deltagande nationer med svansen mellan benen för ingen vill vara sist ut. Med en annan stategi från början hade det kanske gått men nu är det för sent.

      Radera
    8. Ursäkta en som är både dum och saknar helhetssyn, men i FM helhet så definieras inte FM uppgift av FM i FM interna dokument, utan av riksdag och regering i politiska dokument. CS refererade till just sådana. Sverige ingår i en politisk allans som kallas EU. Inom EU är vi aktiva i den gemensamma utrikes- och försvarspolitiken. Svenska stridskrafter är redskap för svensk utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik. Den driver vi i samråd med våra allierade inom EU. Det gemensamma försvarsramverket för huvuddelen av EU:s medlemstater är NATO. Vi är genom mycket aktivt deltagande i PfP seriösa prospekts och betraktas i praktiken som militärt allierade av både allierade och potentiella motståndare. Se http://regeringen.se/sb/d/1991/a/12436. Om våra allierade, dvs. EU/NATO, har behov av att jaga beväpnade bönder i långtbortistan, så är det våra stridskrafters viktigaste uppgift enligt gällande politik. Det kan ju du tro på eller inte, men oavsett vad du tycker och tror så ingår FM i en helhet där folket bestämmer FM uppgifter, inte tvärtom. Det är en ganska viktig grundbult i vårt demokratiska samhälle som du är anställd att försvara. Folkets vilja representeras av riksdag och regering. Denna vilja bedömer idag att vårt samhälle försvaras bäst på andra sätt än genom ett självständigt nationellt territorialförsvar. Det kan du ifrågasätta som väljare, men inte självklart som anställd i Försvarsmakten.

      Radera
    9. Att det kommenderas personal är helt rätt. Att lösa sina arbetsuppgifter ska inte vara frivilligt. Visst finns det vissa personalområden där man riskerar att kommenderas iväg med för hög frekvens men det tillhör undantagen. Jag tillhör själv en sådan kategori och kan ärligt säga att jag tycker att tjänstgöring utomlands kring 20% av karriären är rimligt och något man kan kräva av personalen. För kontinuerligt tjänstgörande soldater med en begränsad anställningstid kan man kräva ännu mer. Därmed vidhåller jag med kraft att vi, utifrån tillgänglig personal, skulle kunna ha avsevärt mer personal insatta internationellt.

      Jag skrev inget om militära allianser. Vi är inte med i några sådana. Dock är vi med i ett flertal politiska allianser och det är dessa vi försöker stärka, delvis med ett säkerhetspolitiskt syfte.

      Återigen så väljer du endast de ord som passar din egen uppfattning. Du bör nog ägna dig åt lite mer analysarbete. I FM verksamhetsidé står det uttryckligen att "...det är svenska intressen, snarare än svenskt territorium, som är huvudfokus för säkerhetspolitiken." Schack matt!

      Radera
    10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  23. Aj fan, jag är tydligen dum...

    SvaraRadera
  24. Ja, idiotin har vunnit. Det är bevisat. Schack. Matt.

    SvaraRadera
  25. Idioti eller annat perspektiv?

    Det är nog riktigt uppfattat att efter Georgien så svängde pendeln något tillbaka mot behov av förmåga och beredskap att försvara vårt eget territorium. Det är den sista linjen av försvar innan vårt samhälle fysiskt faller i händerna på främmande makt. Västvärldens erfarenheter av insatser som i Irak och Afghanistan har blivit dyrköpta. Det kostar mycket att ligga ute länge. Det betyder dock inte en återgång till tidigare säkerhetspolitik (alliansfrihet syftande till neutralitet) och det totalförsvar i beredskap som behövs bakom en sådan politik. Säkerhetspolitiken ligger fast. Hot mot vår säkerhet ska mötas tidigare än vid våra gränser och inom fler områden än enbart territoriella. Därmed minskar sannolikheten att ett territoriellt försvar vid den egna gränsen kommer att behövas. Vi väntar inte tills skogsbranden har spridit sig till vår lilla skogslott, utan hjälper till att släcka den så nära källan som möjligt.

    Vad som i praktiken händer är att de stridskrafter som utformas för expeditionär förmåga att genomföra insatser tillsammans med andra (EU/NATO-styrkor inom ramen för FN-mandat), tillika förbereds för att tillsammans med andra kunna genomföra insatser i Sverige. Våra förbands uppgifter och planering kompletteras med en nationell dimension. Det finns ingen ambition (eller ekonomi) att ge FM uppgiften att på egen hand försvara hela vårt land i flera riktningar mot ett militärt anfall av en hyggligt modern motståndare. Däremot så ska våra förband kunna delta i sådan strid. Vi lyfter förmågenivån från bataljon till brigad, men återställer inte förmågan att planera och leda strid med division/fördelning. Av politiska signaler så verkar det osannolikt med ökade anslag, utan en fortsatt utarmning verkar vara det som väntas. Därmed är det sannolikt att bredden av förmågor inte längre kan vidmakthållas på längre sikt. Volymen går knappast att skära ner mer inom respektive funktion/förmåga. NATO är då ramverket för att fortsatt kunna lära sig, öva och genomföra insatser med full förmågebredd. Vår handlingsfrihet är, och kommer att vara, begränsad. Vi är beroende av våra allierade och inte längre självständiga.

    Om frågan är huruvida förband ska i grunden dimensioneras mot förmåga att genomföra väpnad strid i större förbandsenheter (åtminstone inom brigads ram) mot en förmågemässigt jämbördig (möjligen numerärt underlägsen) motståndare, istället för avgränsat till patrulls strid mot talibaner i Afghanistan, så är väl svaret redan tydligt givet. Det är den första förmågan som är dimensionerande, och då klaras även den andra.

    Det betyder dock inte att det är den mer ambitiösa typen av strid som man faktiskt mest kommer att genomföra. Den är "worst case", men jakten på beväpnade bönder är sannolikt "most likely". Det är ju själva poängen med proaktiva insatser - att inte vänta tills den värsta typen av strid behöver genomföras för att vidmakthålla fred och säkerhet. För att verka avhållande och dämpande i en proaktiv fredsfrämjande operation kan det ibland vara nödvändigt att projicera makt och hot om våld. "Håll er på mattan, annars..." För att detta ska vara trovärdigt och fylla sin funktion så behöver förbanden uppfattas som mycket kompetenta att genomföra "worst case" strid. Det är den yttersta förmågan man behöver bestrida.

    Vilka förmågor förbanden ska dimensioneras mot är dock inte samma sak som vilka insatser de används i. Strid har inget egenvärde eller självändamål. Förmåga till strid är medel för högre mål. Fred och säkerhet är det yttersta målet. Vad som är "rätt" insatser definieras aldrig av FM utan av våra politiker. FM har inget egenvärde eller självändamål. Det är inte självklart vad FM är till för. FM är politikens redskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra beskrivning kring nyttan och syftet med att öva i brigadram. Precis en sådan saknar jag i AUP.

      Radera
  26. I den utsvävande diskussionen om Försvarsmaktens uppgifter missar ni helt en mycket viktig aspekt.

    Ledtråd står att finna i Regleringsbrevet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står massa fina saker i regleringsbrevet Wiseman. Vad är det du avser?

      Radera
  27. Regeringens anvisningar för försvarsplaneringen hanteras i ett separat dokument...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom den omfattas av sekretess är det ganska svårt att kommentera kring den. Att den fullständigt skulle avvika från den öppna säkerhetspolitiska inriktningen är föga sannolikt.

      Radera
    2. Likväl är det vad som styr försvarsplaneringen i detalj. Gällande proposition ger de grova dragen och anvisningarna den högre upplösningen. Att få det till att huvuduppgiften för Försvarsmakten är utomlands är läsa in lite väl mycket. Dock är det ändå en uppgift som ska bidra till den förstnämnda.

      Radera
    3. Det kanske är en fråga om hur man definierar "huvuduppgift"? Det finns ju självklart inget självändamål med att FM genomför uppgifter utomlands, det är inte den yttersta uppgiften och det är ett medel, inget slutmål i sig självt. Däremot är det den första linjen av "försvar". Det första steget i en plan som stödjer politikens mål för försvaret av Sverige och svenska intressen. Därmed är det sannolikt både den första, mest sannolika och antagligen mest frekventa uppgiften man ställs inför. (Förutsatt gällande politisk retorik). Vissa skulle nog använda epitetet "huvuduppgift" i detta fall. Nu kommer kanse den politiska retoriken att anpassa sig till det faktum att omärlden återigen ändras. Om inga gemensamma operationer pågår, eller om vi inte har råd att delta, så faller liksom hela den fina säkerhetspolitiska idéen...

      Radera
    4. Det vore ju olyckligt om vi nu har retirerat till den inre linjens försvar, då alla resurser för detta är avvecklade. Nedlagda. Sålda. Förstörda. De var dessutom dimensionerade för att ge intryck av att fungera, då syftet var avhållande inom dåtidens säkerhetspolitik. Inte ens om de hade haft förmågan som projicerades, så bedömdes det försvaret trovärdigt. Nu har vi resurser som inte ska verka avhållande (vi har inte längre den säkerhetspolitiken, eller det totalförsvaret i beredskap). De ska verka här och nu, de behöver strida på riktigt för att soldaten ska få en lön så att vi klarar rekryteringen, vilket innebär att det inte räcker med invillad förmåga utan det krävs riktig förmåga. Sådan kostar tydligen lite mer, så vi har inte råd med mer än ca 6% av forntidens stridskrafter. Dessa ska nu mirakulöst klara av territoriell avvärjningsstrid med beredskapstider på i bästa fall 10 dagar. Vår armé om 800 000 man som mobiliserade inom 2 dagar inom ramen för ett samhälle och totalförsvar i förberedd beredskap lade vi ner då vi tvekade om de trovärdigt skulle kunna försvara våra gränser i alla riktningar tillräckligt länge. Det kan vi med lite förberedande planering idag klara med 15000-50000 man i en materiellt utarmad armé som verkar i ett samhälle utan beredskap, lager och planering för en sådan händelseutveckling? Trams!

      Radera
  28. Anonym5 juni 2012 22:26
    InfoDir. Erik Lagersten - handen på hjärtat, skulle du vilja att dina barn blev behandlade av sin arbetsgivare som FM behandlar sina anställda?

    Hej igen Erik L! Väntar på ditt svar/inlägg! Hoppas det blir mer personligt/emotionellt färgat än organisatoriskt/intellektuellt färgat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte glömt. Däremot har verkligheten kommit mellan mig och ett tangentbord, därav lite längre tidsdräkt än tänkt. Avser återkomma till den intressanta frågan, tänkte koppla ihop den med de ämnen som ska diskuteras i Almedalen.

      Erik Lagersten
      INFODIR

      Radera
  29. Jag har hört att brandmän får ett extra risktillägg när de är på utryckning. Detta räknas in i lönen. Arbetsgivaren har i dialog med facket garanterat minst 5000 bränder per år för att uppnå en skälig medellön. Det är en förutsättning för att uppnå rekryteringsmål. En särskilt arbetsgrupp har satts samman för att vid behov se till att utryckningsbehovet uppfylls genom inducerade bränder, den s.k. pyromangruppen. Därmed har räddningstjänsten utvecklats från att bara i onödan hänga på brandstationen i beredskap, till att faktiskt användas på riktigt och göra nytta! Istället för att lägga pengar på brandmän som bara ägnar dagarna åt träning och låtsasbränder, dyra brandbilar och utrustning som aldrig används, så har vi säkerställt att de används och gör nytta. Hurra vad vi är bra! ;-)

    SvaraRadera
  30. Ok, Erik.
    Jag väntar förväntansfullt på din syn av frågeställningen :-) !

    SvaraRadera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.