måndag 14 mars 2011

Gaffling pågår!

När jag körde hem från jobbet idag hörde jag en tuff amerikansk basröst mässa på känt filmtrailermanér på radion. Först trodde jag att det var just reklam för nån ny film, sen efter några sekunder så sa spindelsinnet att det nog var nåt annat.
Innan rösten nådde fram till poängen så fattade jag att FM hade kommit ut med en ny reklamsatsning. Väl hemma hittade jag filmerna på FM:s Youtubekanal.

Jag gillar dom, både radioinslaget och filmerna!

Jag tycker att man kanske inte än så länge träffar helt rätt, men herregud, detta är långt bättre än den helt vidriga ”har du det som krävs?” med tjejer i tanktops i sandfyllda glaskuber.

Humor, självdistans och en smårolig drift med populärkultur blandas med vad som faktiskt i vissa klipp ser ut att vara åtminstone autentiska svenska materielsystem i actionfyllda klipp. Till och med materiel som endast återfinns i specialförbanden syns, vilket är intressant.


Jag tycker fortfarande att man lutar lite väl mycket åt snällifiering av soldatyrket, eller rättare sagt krigarlivet. Jag kommer att återkomma till snällifieringen och hur vi kan se på ”Rambotyper” i ett senare inlägg, men tills dess så kan jag konstatera att vi åtminstone verkar gaffla in marknadsföringselden närmare målet. Snart träffar vi rätt, och det skönaste tycker åtminstone jag är att det känns äntligen som att det finns en eldledare nånstans med en kikare i ansiktet.

Det rör på sig. Jag har ännu inget framtidshopp, men tecknen blir fler på att ett vindomslag kan vara på gång.



Sinuhe i samma ämne.

4 kommentarer:

  1. FM tycks ha börjat kommunicera på ett åtminstone delvis nytt sätt. Det är bedömt påkallat efter den kritik som många framfört och grundat på en grundlig analys.

    Det ska bli spännande att se varthän det bär.

    SvaraRadera
  2. Det verkar som informationsdirektören ligger bakom detta också liksom meningsutbytet med Tv4. Man undrar vad som är FM kärnverksamhet, kriget eller marknadsföringen av det. Inte illa iallafall.

    Tom

    http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/Forsvarsmakten-kommenterar/Valkommen-till-var-verklighet/

    SvaraRadera
  3. Man får inte folk att stanna i 6 år med en reklamkampanj... Hur bra den än är.

    Skrev längre kommentar hos Sinue om detta.

    SvaraRadera
  4. man kan bli glad av reklamer men sånt försvinner snabbt när man till stor förvåning upptäcker att arbetsplatsen köpt in Toyota Hilux som bla ersättare till TGB 11,13 mm och inser att dom köpte dem utan diffspärrar är dom som skriver kravspecar helt slut!!!!!!!
    Markstrids officer

    SvaraRadera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.