torsdag 7 oktober 2010

Nytt ljus på läget (Uppdaterad 10/10)

Jag har tidigare varit kritisk till hur situationen i Afghanistan beskrivits och att behovet av säkerhetsarbete negiligerats i debatt-Sverige. Detta har ju varit en politisk handelsvara dessutom. Nu kommer information som nog gått många förbi även om information funnits tillgänglig.

Dagens SVD skriver om att den svenska styrkan varit i allt svårare strider och berättar om amerikansk flygunderstöd.
"Läget för den svenska truppen i Afghanistan är så tufft att stridsflyg från USA öppnat eld för att undsätta soldaterna. Flygattackerna har inte offentliggjorts. Sedan maj har svenskarna varit med om över 30 eldstrider och 15 bombangrepp. Orsaken är en ny taktik där truppen stannar kvar i talibanernas fästen."

Försvarsmaktens Högkvarter har reagerat och har enligt tidningen genomfört krismöte med anledning av detta. Informationsdirektör Lagersten verkar inte vara helt nöjd med att en annan bild än tidigare nu presenteras. "Vår rapportering har varit sporadisk", konstaterar han.
Högkvarteret har haft all information eftersom det är rutin att skicka hem lägesrapporter men inte gått ut med den. Att inte Lagersten kännt till stridigheterna borde rendera i en utredning om han verkligen sköter sitt jobb.

Även försvarsminister Sten Tolgfors intervjuas och han är nöjd med SVD:s artikel och säger att "artikeln ger en bra bild av läget".
Tolgfors delger också sin syn på det på sin egen blogg där han skriver att svensk närvaro är nödvändig.


Överste Gustaf Fahl citeras i SVD:s artikel:
"Talibanfästen finns i alla de fyra provinserna som FS 19 och Sverige ansvarar för. Det är också där striderna blossar upp.

–Vi kan inte lämna människor som lever där under talibanterror i sticket. Vi måste försöka bryta utvecklingen även där. Ger vi oss inte på de områdena är de som cancersvulster, då växer problemen. Andra områden är relativt sett säkra, förklarar Gustaf Fahl."
Det är det som deta handlar om. Man måste ta itu med problem. Då uppstår farliga situationer men det är därför som truppbidraget finns där. Det är därför det inte fungerar med endast civilt bistånd. Det är farligt där ute. Det svensk-finska Provincial Reconstruction Team, PRT Mazar-e Sharif tar itu med problemen. Det är bra för det behövs.


Min bittre blogg-kollega Morgonsur har i ett debattinlägg på svd.se beskrivit sin bild av internationella insatser. Även om jag inte håller med om hans syn på den säkerhetspolitiska effekten av internationella åtaganden så tycker jag att han beskriver hur det fungerar där ute på ett bra sätt:
"Svenska utlandsstyrkor genomför inte sitt uppdrag genom att gå omkring i blå basker och diskutera demokratifrågor och mänskliga rättigheter. Man hindrar tyvärr inte våldsamheter från att blossa upp med sin blotta uppenbarelse.

Vi använde vapen för att nå våra mål. Vi hotade, besköts och vi sköt tillbaka. Med automatkarbiner, kulsprutor, automatkanoner och stridsvagnseld. Vi till och med dödade för att nå våra mål. Tyvärr kan jag inte ens utesluta att även någon enstaka helt oskyldig människa kan ha skadats eller dödats. "


Det är väldigt befriande avskalat jämfört med de reklamkampanjer som utgjort den distribuerade bilden av våra svenska utlandstrupper. Det är på allvar.


Uppdatering:
Jag har fått från flera källor att något krismöte inte genomförts på HKV utan att det ska vara en felrapportering. Det hedrar knappast Holmström på SVD.
Idag kommenterar Johanne Hildebrandt både situationen i Afghanistan och rapporteringen. Hennes grundsyn är att även medierna har ett ansvar och hon konstaterar att det är brist på svensk krigskorrespondenter.


Lästips:
FS19:s egna blogg fs19.se
Chefsingenjören.
Morgonsur

2 kommentarer:

  1. Nu är du antingen naiv, eller så fånar du dig bara. Något krismöte med anledning av svd:s publiceringar har inte ägt rum. Det vet jag. (Nej, jag heter inte Erik Lagersten, man kan veta det ändå) Svenskan har redigerat och citerat Lagersten så att det han säger ska bekräfta svenskans tes, nämligen att FM mörkar. Det borde du, som kritisk mediekonsument förstå. Om du tror att den regelbundna rapporteringen från insatsområdena går direkt till HKV/info för publicering och där stoppas, måste du vara lite lellig. (Fast det verkar onekligen som om du tror på vad som står i tidningen av dina citat, länkar och kommentarer att döma). För ett år sedan gapade alla försvarsbloggare om opsec och skällde på att HKV/Info publicerade för mycket från insatsområdena. Nu är det tvärtom. Det är inte särskilt märkligt tycker jag, eftersom de flesta försvarsbloggare jag läser älskar att ösa sitt förakt över informatörer och annat civilt pack som inte gör som bloggarna tycker de borde. Avslutningsvis ska du få ett tips om lite kvällsläsning, om du nu till äventyrs trodde att något av det Holmström ylar om är sant: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/Forsvarsmakten-kommenterar/Ingen-politisk-styrning/
    Innan du nu hetsar upp dig över att det som kommer därifrån per definition måste vara lögn, kan jag meddela att jag kontrollräknat. Det borde du också göra.
    Ali

    SvaraRadera
  2. Jag har fått från annat håll att något krismöte inte ägt rum. Det får jag alltså revidera.

    Att HKV INFO inte tycks ta del av den rapportering som går till G-TOC:en tycker jag fortfarande är märkligt och allvarligt.

    När det gäller publicering kontra OPSEC är det en delikat balansgång där det är svårt att tillgodose allas önskemål. Där tycker jag att FM har rätt nivå på säkerheten.

    Jag vidhåller min syn på att FM:s distribuerade bild av insatsen i Afghanistan har varit för innehållslös och tycker att det finns fog för kritik.

    SvaraRadera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.