söndag 19 september 2010

Bra folk! Uppdaterad



Det finns bra folk där ute, allt är inte dystert!

I dagar då den politiska semantiken varit viktigare än något annat känns det glädjande att läsa om personer som aktivt engagerar sig för att världen ska bli lite bättre. Jag blev glad när jag läste Svenska Dagbladets intervju med TV-journalisten Lasse Bengtsson som är på väg till Afghanistan och Kabul för att bli Svenska Afghanistankommitténs informationssamordnare.

Det finns en särskilt intressant sak i intervjun, en hint om att idealismen skulle vara på väg tillbaka:
"Man kan säga att Lasse Bengtsson ligger rätt i tiden. Godhet har blivit en trend.

–Och det är väl jättebra. Hela denna koncentration på individualism som funnits de senaste åren, att man bara ska satsa på sig själv, sin kropp, sin lilla familj och sin heminredning. Man kan bli spyfärdig på alltihop. Herre Gud, finns det inget utanför?"

Det vore för väl om det är så. De som mest profilerat sig som solidariska har i många fall svikit idealet som jag tidigare skrivit om. Det är kanske nya tider?


SAK gör ett väldigt viktigt jobb i Afghanistan och jag uppmanar folk att stödja organisationen. Alla behöver inte göra som Lasse Bengtsson och åka till ett av världens farligaste ställen utan man kan bidra med annat. Det viktiga är att vi bidrar till Afghanistans uppbyggnad!


Lycka till Lasse, du är ett föredöme för oss svenskar!


Uppdatering 2010-09-20:

Det finns fler bra människor där ute kan man läsa idag i Svenska Dagbladet som skriver om Andreas Holmgren och hans arbete i Haiti.

Andreas är en av många hjältar som i det tysta jobbar för bra saker. Det är därför roligt att han uppmärksammas. Att hjälpa andra har han fått med sig från modersmjölken och han kommer säkerligen göra gott även framgent.

I skuggan av valet önskar jag mig fler medmänniskor av Andreas typ.

1 kommentar:

  1. Håller med. Det är upplyftande när godheten får ett ansikte. En kick för oss andra. Uppbrott piggar upp. Jag vet. Har bott i Skåne i hela mitt drygt 60-åriga liv men ska nu flytta till Helsingfors. Varför? Annorlunda!

    SvaraRadera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.