fredag 10 december 2010

Fler konstiga beslut


Camp Northern Lights Afghanistan
Foto: Cynismer


Försvarsmakten fortsätter att fatta konstiga beslut. Jag höll på att skriva "häpnadsväckande" men faktum är att jag inte häpnar längre. De bara matar fram konstigheter och vi i terrängen börjar bli så luttrade att vi lagt undan lite pengar som vi satsar på djävulen i 10000 meter skridsko i nästa Vinter-OS. Han kommer snart att ha kunnat träna mycket.

Detta beslut som tagits av vad jag bedömer är Armétaktisk stab driver ner kilen mellan höga och låga funktionärer i Armén ännu mer och klyftan lär bli oöverbryggelig snart, åtminstone om ingen gör halt och mittåt.

Camp Northern Lights i Mazar-e Sharif är trångbodd. Den byggdes ursprungligen för en mindre numerär än vad som nu är gällande. Soldater och officerare bor tre och tre i baracker och det är trångt, trångt. Det är mycken personlig utrustning som ska få plats i det lilla utrymmet som man dessutom ska bo i. Några officerare har haft lyxen att bo två och två i stället. Det är stor skillnad och jag tycker att två och två borde vara normen.

Nu har ATS fattat beslut om att officerare med Majors grad och högre ska få bo själva i sin barack. De ska inte behöva dela utrymme med andra. Jag har inte hört de bakomliggande skälen och motiven till detta men jag ser framemot det. Det måste vara grymt bra orsaker.
Man skulle ju kunna säga att man gör det för att öka nyttjandegraden för varje barack eftersom truppen är ute på patruller och uppdrag så mycket och därför inte använder sina sovutrymmen särskilt ofta. Men självklart ska dessa soldater få en bra vila när de väl är inne och de bör väl därför vara de som har bäst boende?
Majoren som har sitt huvudsakliga värv inne på campen och får ligga i sin egen säng varje natt borde inte vara prioriterad i sammanhanget, snarare tvärtom.


Nej, återigen visar Försvarsmakten att man inte förstår sig på signaleffekter. Beslutet kommer säkert att få några stycken att välja bort Försvarsmakten. Vad kostar det i marknadsföring?
De Majorer jag har hört med har inga krav på eget boende och skäms över det hela. Om jag förstår det rätt har vissa inte tagit möjligheten utan delar övrigas villkor och därmed också boende. Det är föregångsmannaskap, något som på pappret hyllas i Försvarsmakten men endast finns på lägre nivå ute i terrängen.
Vad kommer härnäst?


Disclaimer: Det kan vara ett prank så här i juletid, i såna fall ett osmakligt sådant.

26 kommentarer:

  1. Det dummaste jag hört sen SMS:et...*suck*

    /EXC

    SvaraRadera
  2. All heder åt brigadgeneral Bydén som delade barack med oss vanliga fotsoldater under ER-utbildningen på Livgardet. Vissa chefer på HKV har förstått vinsten med föregångsmannaskap.

    Han gjorde även fysproven och fälttestet under samma villkor som de vanliga soldaterna trots att stabspersonal slipper detta (vilket jag personligen tycker är häpnadsväckande).

    Behöver jag ens nämna att den gesten var mycket uppskattad av killarna och tjejerna i FS20...

    SvaraRadera
  3. Inte bodde ni i barracker på Livgardet väl? Där sov ni väl i logement?

    Det där att stabspersonal skulle vara undantagen fysprov var en nyhet. Gäller det personal på RC och ISAF HQ?

    SvaraRadera
  4. Om man skall jämföra det med fartygstjänst så har normalt Fartygschefen egen hytt, på större fartyg även sekonden.

    Övriga örlogskaptener, kaptener och lägre delar hytt med övriga i besättningen.

    Det har ingen direkt koppling till grad och är inget som någon reflekterat över.

    Annat var det på ME01 när EMF (Embarked Military Force) dvs. kaptener och lägre "bingade" i gunrummet, vilket samtidigt var övriga besättningens matsal, vardags- och fritidrum. Korvetterna hade 43 personer ombord mot normalt 35 personers besättning. Det fungerade alldeles utmärkt.

    Jag förstår att majorerna i AFG tycker det är pinsamt, heder åt dem som inte nyttjat förmånen.

    / Commander

    SvaraRadera
  5. Nä, ingen är särskilt förvånad över hur tondöva beslut som fattas. Vissa vansinnesbeslut måste man helt enkelt ignorera för att kunna se sina soldater i ögonen. /lt Fjn

    SvaraRadera
  6. Det borde ju så klart vara bäst om det är lika kass för alla - hur skulle det se ut om några - oaktat grad - skulle kunna få ha möjlighet till lite bättre vila?

    SvaraRadera
  7. @Anonym 22:05

    Det finns bedömt fog för att prioritera vissa kategorier, framförallt de som har oregelbundna rutiner. Det är få majorer bland de kategorierna dock.

    SvaraRadera
  8. Jag har tjänstgjort på jägarförband i många år på 70-, 80- och 90-talet och då var det självklart att man delar soldatens vedermödor med både eldpost och vakttjänst. Det skapa en fantastisk bra stämning när man får förmånen att genom föregångarskap (eller vad det nu kan heta) i praktiken visar att det är alla för en och en för alla som gäller. Alla behövs för att förbandet skall fungera. Våga visa att DU är chef, ta ansvar, ge ansvar och visa att du är villig att även göra det viktiga vardagsbruset.
    Det är inte lät alla gånger att vara chef med krav från alla möjliga håll men jag tycker att det viktigaste är att hålla focus på uppgiften och därvidlag även på det egna förbandet och då skapa så bra förutsättningar som möjligt för att lösa uppgiften utan att låta sig förvillas av en massa ovidkommande brus.

    Jag tror att ni yngre kollegor har det tufft med ert chefsskap då så mycket administrativt brus kastas på er i namn av modernt ledarskap, jag tror att NI måste återta ledarskapet genom att frigöra er från bruset och ta er tid att verkligen leda er trupp. Plocka in någon "halt och lytt" (soldat som vi gjorde förr)som får köra PRIO, kolla plutonsförrådet, sköta administrationen etc så att DU kan ge din tid till truppen och ägna dig åt utbildning och träning i att lösa uppgifter.

    Vikten av att visa att DU är en del av truppen och delar deras vardag kan ALDRIG överskattas!

    SvaraRadera
  9. Självklart skall officerare som majorer och däröver sova ståndmässigt hur skall annars auktoriteten upprätthållas.

    Nu får det vara slut med landet lagom, konflikträdsla och jantelagen.

    Officer

    SvaraRadera
  10. Anonym 22:45, menar du att man inte generellt låter truppen sköta förråd och administration som inte kräver särskilld behörighet?

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  11. Anonym 00:00, "Självklart skall officerare som majorer och däröver sova ståndmässigt hur skall annars auktoriteten upprätthållas".
    Jag hoppas att du är ironisk i ditt inlägg. Man skulle ju kunna tro att man upprätthåller auktoriteten t.ex genom ledarskap, pondus och föregångsmannaskap. Kräver man en egen barrack för att man är major så har man plockat många onödiga minuspoäng på sitt ledarskapskonto.
    Klarar man inte att dela rum och fortfarande fungera i en lugn stabsmiljö inne på campen, så kanske man ska fundera på ett annat jobb.

    Mvh Jägar´n

    SvaraRadera
  12. @Cynisk: Givetvis menade jag logement. Stabsofficerare behöver endats göra fälttestet med 15 minuter som krav (lunkatakt) och slipper helt fysproven.

    SvaraRadera
  13. I den kommunistiska folkarmen resp i sovjetunionen så användes inte gradbeteckningar, lön var lika, inga fördelar efter lång tjänst eller särskilda kvalifikationer. Detta gav ett imponerande resultat både mot tyskar och japaner. Självklart skall personal med lång tjänst och ansvar ha samma eller sämre boende så att de inte kan misstänkas vara "något". I den kommuniska jante staten Sverige är allt annat otänkbart.

    SvaraRadera
  14. @Anonym 11:29
    Du verkar vara av åsikten att stabsfolk ska ha det MYCKET bättre än de som gör grovjobbet?
    Mitt inlägg handlar inte om jangtelag utan om oskäliga beslut.

    SvaraRadera
  15. Det finns inget som är viktigare för mig än soldaters väl och ve i form av utbildning, utrustning, boende, mat, lön, försäkringar mm. Jag hävdar dock att detta inte har något som helst att göra med möjligheten att låta officerare få möjlighet att bo bättre om detta medges. Officerare kanske dessutom blir bättre som chefer om de har det snäppet bättre i något avseende. Bädda för chefen sa man för, -"Han har ansvaret i första hand och dessutom alltid". Summa sumarium borde vi istället diskutera varför vi inte bor med ANA eller befolkningen istället för i våra bekväma fort.

    SvaraRadera
  16. @ 11.29:

    Konstig i såfall att Stalin överraskade britterna med en enorm beställning på förgyllda epoletter samt gradbeteckningar mm samt återinförde gradbeteckningar mm i Röda Armén ....

    För övrigt, jag fick en gång i världen lära mig att det enda verkligt bra sättet att leda soldater bestod i innebörden utav ordern "Följ mig!" .....

    SvaraRadera
  17. Om du skulle granska förmånerna på vilken modern arme som helst idag samt även tyska, brittiska eller amerikanska styrkor under andra världskriget så skulle du finna att det gavs vissa förmåner till officerare. Med detta sagt skulle jag aldrig och inte heller bedömt någon av ovanstående inte säga att modellen -Gör som jag alt följ mig är den bästa. Liksom karolinernas officerare som stod framför linjen gav och krävde graden på offer och några fördelar. Svensk kultur, samhällsutveckling och långvariga fred har gjort att det enda som har funnits för att skaffa sig ledarskapspoäng har varit att inte kräva något, göra allt själv mm. Detta leder till absurda konsekvenser där officerare med 20 års erfarenhet skall vårda bilen lika ofta som övriga som åker i den, vänta i kön till matsalen så att förberedelserna inför mötet blir lidande mm. Alla löser viktiga uppgifter men om alla är inte lika viktiga. Hårt men sant. Sen är det en annan sak att vi skulle kunna ta bort 100 pers ur staben i Affe och ersätta de med 100 operatörer men det är en annan sak. Även Stalin hade för övrigt rätt ibland och dessutom gick det bättre efter 42 då han bland annat fått sin beställning. Ryska officerare hade en mängd fördelar vilka idag inte skulle vara PK.

    SvaraRadera
  18. @Anonym 20:36
    "Sen är det en annan sak att vi skulle kunna ta bort 100 pers ur staben i Affe och ersätta de med 100 operatörer men det är en annan sak."

    Nej, det är ingen annan sak. Det är trångt om plats på CNL och truppen går fruktansvärt hårt. Därför är det ett slag i ansiktet på dem och förfärligt dåligt föregångsmannaskap att de som har det bäst ska få det ännu bättre på truppens bekostnad.

    Och nej, jag är inte avundsjuk. Jag hade ett bra boende när jag var där och en väldigt bra rumskamrat.

    SvaraRadera
  19. Tro mig efter att ha bott i skithål i Bosnien, Kosovo, Affe (inklusive CNL) samt andra ställen vet jag att det är hårt. Men att använda argument om underbemanning kopplat till förmåner är bara utslag av samma svenska jantesyn (tyvärr vi fick den med bröstmjölken). Om din syn att majorer på CNL har det bra eller om du är bitter på stabspersonal generellt är oklart. De majorer jag känner gjorde minst en månad längre tjänst, flyttade sina leavar för att passa viktig verksamhet och jobbade stenhårt. Det var oftast deras 3-5 mission ute och de skall hädanefter åka på många fler. Återigen, millimeterrättvisa är en felaktig utgångspunkt. Hemlösa finns i Sverige när riksdagsledamöter får finfina våningen. Någon får tjänstebil, andra inte. Du har ett kontor på CNL, jag inte. Du har en tillpassad bildförstärkare jag inte. Du fick IED och SERE träning, jag fick det inte för att jag var tvungen fixa dina lönetillägg i PRIO. Jag bor själv eftersom jag är 40 och major, du bor två eftersom du är 24 och du och din stridsparskamrat mår bra att debriefa varandra på kvällen. Over and out

    SvaraRadera
  20. @Anonym 23:02
    IED- och SERE-träning var visst bara två av flera saker du missade; engelsk signalering uppenbarligen en annan.

    SvaraRadera
  21. @Anonym 23:02

    Återigen: Det handlar inte om JANTE!

    Det handlar om att ATS tar konstiga beslut på konstiga grunder.
    Det är trångbott på CNL och folk måste i vissa lägen bo som sardiner. Förbandsdelar har blivit nekade ökade utrymmen av ATS.

    Det handlar också om ledarskap och föregångsmannaskap, två ord som du säkert kan relatera till.

    Du skarvar också i historieskrivningen eftersom det är ytterst få som åker på insats som hanterar PRIO under utbildningen eftersom man skriver Beräkningsunderlag som hanteras av utbildningsorganisationen.

    Jag har också bott på skithålen du skriver om och om du dessutom har läst några fler inlägg på bloggen borde du kunna räkna ut att jag inte är 24. Jag tycker ändå att verkan går före mys.

    SvaraRadera
  22. Tillägg:
    Att jämföra truppen kontra staben med hemlösa kontra riksdagsledamöter visar kanske på det avgrundsdjup som börjar framträda?

    SvaraRadera
  23. Det låter som mitt inlägg tolkas som att jag förordar en pakistansk lösning med två tält, chefen i det ena, plutonen i det andra lösning.

    Så är inte fallet.

    Jag tror däremot inte att någon skulle missunda fartygschefen sin singelhytt på sitt fartyg. Inte heller att äldst i tjänst slipper vakttjänsten.
    Lön, förmåner och ibland boende måste kunna variera inom rimliga gränser utan att alla blir djupt upprörda.
    Däremot skulle jag varit upprörd om chefer gömmer sig i sitt boende enkelboende eller inte, istället för att leda längst fram.
    Mht antalet skadade och dödade officerare i agfhanistan så verkar detta inte vara något problem.

    Tips på en annan mer angelägen debatt kan kanske vara att antalet operatörer på nämnda plats kanske kommer vara färre inom en snar framtid istället för tvärtom.

    Tack annars för en bra blogg.

    SvaraRadera
  24. @Anonym 19:18
    Tack själv och tack för förklaringen. Jag håller med om att villkor ska vara differensierade för att möta tillgång och stimulera individer. Det som mitt inlägg handlar om är att man väljer att värna om majorer och uppåt när det i själva verket behövs fler bostäder. Folk får förtäta för att ge plats åt singelboende.

    Du får gärna tipsa om vad det är du har fått reda på. Själv ser jag att NCC och helikopter kommer att ta rader som annars kunde fyllts av skytte eller motsvarande.

    SvaraRadera
  25. Härlig diskussion i sandlådan.

    Ingen risk att kommande GSS bedöms vara ointelligenta i detta sällskapet.

    SvaraRadera
  26. @Anonym 22:20
    Det är uppenbart att du inte har erfarenhet att relatera till det diskuterade. Du är välkommen med kommentarer när du har något att tillföra.

    SvaraRadera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.